15.10.2016 r.
7 min

Obywatelski projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele

Ekspert PCKP

Skopiuj link
15.10.2016r.
7 min

Zakaz handlu w niedziele oraz ograniczenie czasu pracy w wigilię Bożego Narodzenia i Wielką Sobotę

Projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele przewiduje zakaz handlu oraz wykonywania innych czynności sprzedażowych w niedziele w placówkach handlowych i podmiotach świadczących usługi na rzecz handlu. Zakaz ten obejmuje handel i wykonywanie innych czynności sprzedażowych w ciągu  kolejnych 24 godzin, poczynając od godziny 6:00 w niedzielę do godziny 6:00 dnia następnego.

Projekt przewiduje również ograniczenie czasu pracy w wigilię Bożego Narodzenia i Wielką Sobotę. Handel oraz wykonywanie innych czynności sprzedażowych w placówkach handlowych w wigilię Bożego Narodzenia i Wielką Sobotę mają być dozwolone do godziny 14:00.

Ustawa ma mieć zastosowanie do pracowników świadczących pracę na podstawie Kodeksu pracę, do pracowników tymczasowych oraz do osób świadczących usługi w ramach outsourcingu pracowniczego. Ponadto obejmować ma ona franczyzobiorców oraz przedsiębiorców prowadzących działalność w oparciu o umowę agencji, z wyłączeniem stacji paliw płynnych. Ustawa dotyczy także przedsiębiorców prowadzących handel obwoźny i obnośny. 

Wyjątki od zakazów

Zakaz handlu w niedziele oraz ograniczenie czasu pracy w wigilię Bożego Narodzenia i Wielką Sobotę ma nie mieć charakteru bezwzględnego. Projekt zakłada bowiem szereg wyjątków. Należą do nich:

  1. kolejne dwie ostatnie niedziele w roku kalendarzowym przypadające przed Świętami Bożego Narodzenia, przy czym jeżeli wigilia przypada w niedzielę, to handel i wykonywanie innych czynności sprzedażowych w tym dniu dozwolony są do godziny 14:00;
  2. w ostatnią niedzielę przypadającą przed Świętami Wielkanocnymi;
  3. w ostatnią niedzielę stycznia;
  4. w ostatnią niedzielę czerwca;
  5. w pierwszą niedzielę lipca;
  6. w ostatnią niedzielę sierpnia;
  7. w placówkach handlowych, gdzie handel prowadzony jest wyłącznie przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą z wyłączeniem przedsiębiorców wykonujących we własnym imieniu działalność gospodarczą w oparciu o umowę franczyzy lub umowę agencji;
  8. w podmiotach świadczących usługi na rzecz handlu, gdzie inne czynności sprzedażowe wykonywane są przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą z wyłączeniem przedsiębiorców wykonujących we własnym imieniu działalność gospodarczą w oparciu o umowę franczyzy lub umowę agencji lub za zgodą zatrudnionego w limicie 24 niedziel przypadających w roku kalendarzowym;
  9. na stacjach paliw płynnych nie sprzedających innych towarów niż produkty naftowe i gazowe;
  10. na stacjach paliw płynnych, w których sprzedaż towarów odbywa się w lokalu handlowym znajdującym się w budynku przeznaczonym do obsługi klientów stacji paliw płynnych i powiązanym bezpośrednio z infrastrukturą techniczną służącą do magazynowania i dystrybucji paliw płynnych o powierzchni handlowej przeznaczonej na ekspozycję i sprzedaż towarów nieprzekraczającej 80 m.2, a w przypadku stacji paliw płynnych znajdujących się w miejscach obsługi podróżnych zlokalizowanych przy autostradach, nieprzekraczającej 150 m.2</sup>;
  11. w placówkach handlowych piekarniczo – ciastkarskich zlokalizowanych przy zakładach produkcyjnych prowadzących sprzedaż produktów i wyrobów własnej produkcji do godziny 13:00;
  12. w jednokondygnacyjnych, niepodpiwniczonych kioskach nieprzekraczających 50 m.2 powierzchni użytkowej, w których sprzedaż prasy, biletów komunikacji miejskiej, wyrobów tytoniowych, kuponów totalizatora sportowego stanowi minimum 30% miesięcznego obrotu placówki rozumianego jako przychód ze sprzedaży;
  13. w placówkach handlowych prowadzących sprzedaż pamiątek, upominków i dewocjonaliów, w których sprzedaż tych produktów i wyrobów stanowi minimum 30% miesięcznego obrotu placówki rozumianego jako przychód ze sprzedaży;
  14. w aptekach i punktach aptecznych;
  15. w placówkach handlowych zlokalizowanych w zakładach hotelarskich, zakładach opieki zdrowotnej i innych placówkach służby zdrowia przeznaczonych dla osób, których stan zdrowia wymaga całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych oraz zakładach prowadzących działalność w zakresie kultury, oświaty, turystyki i wypoczynku;
  16. w placówkach handlowych nieprzekraczających 25 m.2 powierzchni użytkowej usytuowanych w obiektach do obsługi pasażerów w portach lotniczych, dworcach autobusowych oraz kolejowych, prowadzących sprzedaż towarów na promach i morskich statkach handlowych, statkach powietrznych, platformach wiertniczych i innych budowlach morskich, miejscach obsługi podróżnych;
  17. w kwiaciarniach nieprzekraczających 50 m.2 powierzchni użytkowej, w których sprzedaż kwiatów stanowi minimum 30% miesięcznego obrotu placówki rozumianego jako przychód ze sprzedaży;
  18.  na platformach i portalach internetowych świadczących usługi w zakresie sprzedaży towarów, które nie powstały w efekcie działalności produkcyjnej;
  19. w strefach wolnocłowych;
  20. w placówkach handlowych i podmiocie świadczącym usługi na rzecz handlu w obiektach infrastruktury krytycznej, o której mowa w Ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 roku  o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. 2007 nr 89 poz. 590 z póź. zm.);
  21. w podmiotach świadczących usługi na rzecz handlu prasą, za zgodą zatrudnionego;
  22. w podmiotach świadczących usługi na rzecz handlu na terenie Polski i handlu poza jej granicami w zakresie szybko psujących się artykułów żywnościowych zgodnie ze stosownymi przepisami prawa. 

Ponadto projekt przewiduje, iż w podmiotach działających na rzecz handlu wykonywanie innych czynności sprzedażowych w niedziele oraz wigilię Bożego Narodzenia i Wielką Sobotę jest dozwolone wyłącznie za zgodą zatrudnionego.

Sankcje za naruszenie zakazów

Zgodnie z projektem ustawy podmiot naruszający zakaz handlu oraz wykonywania innych czynności sprzedażowych w niedziele bądź ograniczenia w czasie pracy w wigilię Bożego Narodzenia i Wielką Sobotę podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

Podsumowanie

Niezaprzeczalnie proponowane w projekcie ustawy o ograniczeniu handlu rozwiązania stanowią rewolucje w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego. W związku z tym pracom nad projektem ustawy powinien towarzyszyć dialog społeczny oraz dokładne rozważenie jej skutków społecznych, ekonomicznych i politycznych.