Prawo Pracy
15.10.2024 r.
4 min

Obowiązek informacyjny w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
Prawo Pracy
15.10.2024r.
4 min

Pracodawcy mają obowiązek informować pracowników o wielu okolicznościach dotyczących stosunku pracy oraz organizacji pracy w zakładzie pracy. Ponadto ustawodawca nakłada na pracodawcę obowiązek o podobnym charakterze również w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązek ten znajduje swoje źródło w art. 2071 kodeksu pracy. Na tej podstawie pracodawca jest zobowiązany przekazać pracownikom informacje, które można podzielić na dwie kategorie. Część z nich ma bowiem charakter edukacyjny, a pozostałe – organizacyjny. Do grupy informacji edukacyjnych, zaliczyć należy wytyczne dotyczące:

  • zagrożeń dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, a także
  • działań ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia tych zagrożeń.

Zagrożenia dla zdrowia i życia, zgodnie z § 2 pkt 13 w związku z § 2 pkt 11 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, to stan środowiska pracy, rozumiany jako warunki środowiska materialnego określanego czynnikami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi, w którym odbywa się proces pracy, mogących spowodować wypadek lub chorobę. Nie są one zindywidualizowane dla każdego pracownika.

Warto dodać, że ustawodawca przewidział jeszcze obowiązek informacyjny w art. 226 pkt 2 kodeksu pracy. Na tej podstawie pracodawca ma obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami. Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo zaistnienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących straty w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy. Pracodawca musi w pierwszej kolejności ocenić i udokumentować ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne, które będą to ryzyko zmniejszać. Jak wskazuje Państwowa Inspekcja Pracy dla celów dowodowych, pracownik powinien potwierdzić na piśmie zapoznanie się z wynikami oceny ryzyka zawodowego i podjętymi przez pracodawcę działaniami profilaktycznymi, dotyczącymi jego stanowiska pracy.

Druga grupa zagadnień dotyczy informacji o charakterze organizacyjnym. Pracodawca jest zobowiązany poinformować pracowników o zasadach postępowania w sytuacji kryzysowej – w razie wystąpienia awarii lub innej sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu. Ponadto wskazuje pracowników wyznaczonych i przeszkolonych do udzielania pierwszej pomocy i wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. W tym zakresie pracodawca powinien podjąć działania, które pozwolą na przyswojenie przez pracowników wspomnianych informacji nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Pozwoli to bowiem na wypracowanie pewnych schematów zachowań, które należy zastosować w sytuacji kryzysowej.

Ustawodawca nie określił sposobu, w jakim pracodawca powinien przekazać wszystkie niezbędne informacje pracownikom. Zatem może to zrobić w dowolny sposób, tak aby dotarły one do wszystkich pracowników. Wykształcenie świadomości pracowników w tym zakresie stanowi element prewencji wypadkowej w zakładzie pracy.