Pracodawca ma szereg obowiązków informacyjnych wobec pracownika. Niektóre z nich dotyczą początkowej fazy stosunku pracy, inne materializują się w jego trakcie, a pozostałe dopiero po ustaniu zatrudnienia. Jeśli dojdzie do rozwiązania stosunku pracy, to niezależnie od przyczyny pracodawca musi wydać pracownikowi świadectwo pracy, ale musi też poinformować go o szeregu okoliczności.
Świadectwo pracy pracodawca wydaje na podstawie art. 97 § 1 kodeksu pracy. Przekazuje je pracownikowi w dniu, w którym następuje ustanie stosunku pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie jest możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem operatora pocztowego.
Oprócz świadectwa pracy, pracodawca ma obowiązek wydać również informację dodatkową. Obowiązek ten wynika wprost z art. 946 kodeksu pracy. Zgodnie z jego treścią: „W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracodawca wraz ze świadectwem pracy wydaje pracownikowi w postaci papierowej lub elektronicznej informację o:
1. okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej, o którym mowa w art. 94 pkt 9b lub w art. 945 § 2;
2. możliwości odbioru przez pracownika dokumentacji pracowniczej do końca miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej, o którym mowa w art. 94 pkt 9b lub w art. 945 § 2;
3. zniszczeniu dokumentacji pracowniczej w przypadku jej nieodebrania w okresie, o którym mowa w pkt 2”.
Należy zwrócić uwagę, że obowiązek informacyjny pracodawca powinien realizować wraz ze świadectwem pracy w terminie jego wydania. Oznacza to ponadto, że wszystkie niezbędne informacje powinny być przekazane pracownikowi w osobnym dokumencie, wydawanym łącznie ze świadectwem pracy. Nie ma podstaw prawnych, aby zamieścić je w samym świadectwie. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie świadectwa pracy zawiera regulacje dotyczące elementów, jakie należy w nim zawrzeć, i według nich nie wpisuje się tam informacji na temat okresów przechowywania dokumentacji.