Przyjmuje się, że te same strony stosunku pracy powinny być związane wyłącznie jedną umową o pracę. Mimo to przepisy kodeksu pracy nie przewidują wprost zakazu zawierania kolejnych umów o pracę. Dlatego też, jeśli dojdzie do zawarcia drugiej umowy o pracę, należy zadbać, by nie naruszyć przepisów prawa pracy.
Zasada związania wyłącznie jedną umową o pracę ma źródło w przyjętej przez kodeks pracy konstrukcji stosunku pracy oraz ochronie interesów pracownika, polegającej na ustaleniu limitów i ograniczeń w przedłużaniu dobowego, tygodniowego i rocznego czasu pracy (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 marca 1997 r., sygn. akt I PKN 43/97). Zawarcie przez tego samego pracodawcę i pracownika więcej niż jednej umowy o pracę, skutkować może bowiem naruszeniem limitów dotyczących czasu pracy i jego wymiaru, dobowego i tygodniowego wypoczynku, a także przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych.
Dopuszcza się jednak zawarcie przez tego samego pracodawcę i pracownika drugiej umowy o pracę, w przypadku gdy rodzaj wykonywanej na jej podstawie pracy jest inny niż w ramach pierwotnego stosunku pracy, a jej wykonywanie przez pracownika nie koliduje z jego podstawowym zatrudnieniem (por. uchwała Sądu Najwyższego z dnia 12 marca 1969 r., sygn. akt III PZP 1/69).
Ponadto trzeba pamiętać, że w razie zawarcia przez tego samego pracownika i pracodawcę więcej niż jednego stosunku pracy, to na pracodawcy ciążą te same obowiązki związane z zatrudnieniem w ramach każdego zatrudnienia. Każdy stosunek pracy powinien być odrębnie rozliczany. Dodatkowo, pracownik musi zostać skierowany na badania lekarskie, odbyć szkolenie bhp, otrzymać informację o warunkach zatrudnienia również na drugim stanowisku.