Pracodawcy mogą przekazywać swoim pracownikom przeróżne świadczenia. Ich katalog jest niemal nieograniczony. Wśród nich mogą znaleźć się na przykład bilety do muzeów, które są częściowo sfinansowane przez pracodawcę. W konsekwencji pracownicy mogą je nabyć po cenie niższej niż są one dostępne dla innych osób. Czy różnica pomiędzy ceną rynkową, a faktyczną ceną nabycia przez pracownika stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu?
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Istotna dla prawidłowej oceny sytuacji jest analiza, czy możliwość nabycia biletów po obniżonych cenach jest skierowana do ograniczonego, czy nieograniczonego kręgu odbiorców. Jeżeli tańsze wejściówki będą mogli nabyć wyłącznie pracownicy to różnica pomiędzy rynkową ceną biletów a kwotą faktycznie opłacaną przez pracownika będzie stanowić dla niego przychód ze stosunku pracy. Może on jednak korzystać ze zwolnienia od opodatkowania, jeśli różnica będzie pokrywana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych czy środków związkowych, a ich łączna wartość w roku podatkowym nie przekroczy 1 000 złotych.
Jeśli jednak krąg podmiotów uprawnionych do zakupu biletów na zwiedzanie po zniżkowych cenach nie jest ograniczony (to znaczy akcja nie jest skierowana jedynie do pracowników wnioskodawcy), to przychód po stronie nabywających nie powstanie. Jeżeli po niższej cenie bilety będą mogły nabyć również osoby niebędące pracownikami, jak na przykład osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, czy przedsiębiorcy świadczący usługi na rzecz wnioskodawcy, to w takim przypadku organy skarbowe przyjmują, że krąg osób uprawnionych do tańszych biletów jest potencjalnie nieograniczony. „Jeśli zatem grono beneficjentów – podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone, a więc dotyczyć będzie szerokiego grona uczestników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób biorących udział w akcji promocyjnej nie powstanie” (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 września 2021 roku, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.632.2021.1.MKA).