Zgodnie z pierwotnym brzmieniem projektu minimalne wynagrodzenie za pracę w 2019 roku miałoby wynieść 2 220 złotych, a minimalna stawka godzinowa przy umowie zlecenie – 14,50 złotych.
Jak wynika z uzasadnienia do projektu, wskazana kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę uwzględnia warunki określone w art. 5 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, tj.:
- zwiększenie minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2018 r. o prognozowany na 2019 r. wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, powiększony dodatkowo o 2/3 wskaźnika prognozowanego realnego przyrostu produktu krajowego brutto w 2019 r.,
- zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w 2018 r. z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym (102,0%) a prognozowanym (101,3%) wzrostem cen w 2017 r.
W ostatnich tygodniach przedstawiciele NSZZ „Solidarność” proponowali, aby najniższe wynagrodzenie wyniosło do 2255 zł.
Po wstępnych rozmowach na stronie internetowej Rady Ministrów pojawił się następujący komunikat:
„Rząd postanowił, że minimalne wynagrodzenie za pracę w 2019 r. będzie wynosić 2 250 zł (w 2018 r. – 2 100 zł, co oznacza wzrost o 7,1 proc. i stanowi 47,2 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na 2019 r.). Natomiast minimalna stawka godzinowa w 2019 r. została ustalona na poziomie 14,70 zł (w 2018 r. – 13,70 zł). Z analiz rynku pracy wynika, że wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2018 r. nie wpływała negatywnie na popyt na pracę. Obecna sytuacja ekonomiczna Polski pozwala na zrównoważone podnoszenie płacy minimalnej, współmierne do dynamiki wzrostu gospodarczego i wzrostu produktywności pracy oraz spadku bezrobocia. Poziom minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 2 250 zł będzie miał pozytywny wpływ na sytuację gospodarstw domowych (przez wzrost dochodów pracowników).”.
Pozostaje oczekiwać na ostateczne efekty prac ustawodawczych w parlamencie.