Analizując wskazane sytuacje należy pamiętać, że zgodnie z art. 128 par. 1 Kodeksu pracy czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Zatem czasem pracy w świetle przywołanej definicji jest nie tylko faktyczne wykonywanie pracy określonego rodzaju, ale również innego rodzaju sytuacje, w których pracownik „pozostaje w dyspozycji pracodawcy”. W przywołanych na wstępie przykładach zwraca uwagę to, że wykonanie określonych czynności przez pracownika jest ściśle powiązane z rodzajem świadczonej przez niego pracy. Mimo że przekazanie na przykład raportu pielęgniarskiego nie jest podstawowym zadaniem pracowniczym osoby zatrudnionej na tym stanowisku, to jednak wykonywanie tego rodzaju czynności jest nieuniknione, nawet jeśli mają one charakter marginalny w stosunku do czynności podstawowych. Wobec takiej konkluzji należy uznać, że czas poświęcony przez pielęgniarkę na sporządzenie i przekazanie raportu pielęgniarskiego, jak i inne analogiczne sytuacje, które pojawiają się w praktyce, powinny być w całości wliczane do czasu pracy. Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w oficjalnej wykładni urzędowej, a mianowicie w stanowisku komisji prawnej Głównego Inspektora Pracy z dnia 24.09.2009r., w którym uznano, że „czas przekazywania raportów pielęgniarskich, w tym również przekazywania raportów przez pielęgniarki zatrudnione w równoważnym systemie czasu pracy, powinien być w pełni wliczany do czasu pracy, a co za tym idzie ewidencjonowany”.
Wystąpienie takiej sytuacji (o ile planując rozkład czasu pracy poszczególnych zmian nie uwzględnialiśmy nakładania się zmian na siebie) spowoduje zazwyczaj przekroczenie przez pracownika normy dobowej czasu pracy (ewentualnie jego przedłużonego dobowego wymiaru). W konsekwencji oznacza to więc powstanie po stronie pracownika pracy w godzinach nadliczbowych, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie powiększone o stosowny dodatek. W praktyce pracodawcy, którzy nie zdecydowali się na układanie zmian „na zakładkę”, sumuję w poszczególnych miesiącach pojawiające się w ten sposób godziny (a czasem minuty) nadliczbowe i dokonują rozliczenia poprzez zapłatę wraz z wynagrodzeniem.