Płatnik musi jednak pamiętać, że umowa z ZUS może ulec rozwiązaniu. Samo jej zawarcie nie stanowi dla płatnika swoistej tarczy przed dochodzeniem swoich roszczeń przez Zakład. Umowa o rozłożenie zadłużenia na raty ulegnie rozwiązaniu, jeżeli płatnik:
- nie wywiąże się z obowiązku opłacania składek bieżących w pełnej wysokości (wraz z należnymi odsetkami), których termin płatności przypadał w dniu bądź po dniu zawarcia umowy, przez okres dłuższy niż 14 dni od dnia ich wymagalności oraz gdy różnica składek wynikająca z tego tytułu przekracza kwotę odpowiadającą wysokości kosztów upomnienia,
- nie opłacił dwóch rat (na wszystkie fundusze łącznie), których termin wymagalności upłynął,
- opłacił raty w częściowej wysokości, przy czym łączna kwota niedopłat przekroczyła 5% należności z tytułu składek objętych umową (wraz z opłatą prolongacyjną),
- nie opłacił należności objętych umową w terminie płatności ostatniej raty wynikającym z harmonogramu spłaty,
- wprowadził ZUS w błąd w celu uzyskania ulgi w spłacie należności i uniknięcia egzekucji,
- złoży pisemne oświadczenie o odstąpieniu od realizacji umowy,
Ponadto umowa ulegnie rozwiązaniu także wtedy, gdy Komisja Europejska wyda decyzję o obowiązku zwrotu pomocy publicznej.
W przypadku zerwania umowy przedsiębiorca jest zobowiązany do natychmiastowej spłaty należności objętych uprzednio umową.