Pracownik zatrudniony w systemie pracy weekendowej świadczy pracę wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta. Nie mogą mu zostać powierzone obowiązki w inne dni tygodnia. To podstawowa różnica odróżniająca go od podstawowego systemu czasu pracy – ale nie jedyna.
Omawiany system czasu pracy może zostać wprowadzony na pisemny wniosek pracownika. Zgodnie z art. 150 § 6 kodeksu pracy, wprowadza się go na podstawie umowy o pracę. Może być stosowany niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy.
W tym systemie dopuszczalne jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy – nie więcej jednak niż do 12 godzin – w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca (art. 144 kodeksu pracy). Pracodawca w tym systemie nie jest obowiązany do udzielania pracownikowi jednej niedzieli wolnej od pracy co najmniej raz na 4 tygodnie (art. 15112 zdanie drugie kodeksu pracy). Nie ma również obowiązku zapewnienia innego dnia wolnego w zamian za pracę w niedzielę lub święto.
Pracownik zatrudniony w systemie weekendowym, który co do zasady świadczy pracę przez trzy dni w tygodniu w maksymalnym dobowym wymiarze czasu pracy (po 12 godzin), może więc przepracować tylko 36 godzin tygodniowo. Z wyjątkiem okresów rozliczeniowych, w których przypadają święta, taki pracownik może więc być zatrudniony maksymalnie w wymiarze 9/10 etatu.
Mają do niego również zastosowanie zakazy z art. 148 kodeksu pracy – czas pracy:
- pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń lub natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia,
- pracownic w ciąży,
- pracowników opiekujących się dzieckiem do ukończenia przez nie 4 roku życia, bez ich zgody
nie może przekraczać 8 godzin. Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nieprzepracowany w związku ze zmniejszeniem wymiaru czasu pracy z powyższych powodów. Ustawodawca wyłączył również możliwość stosowania w tym systemie przerywanego czasu pracy (art. 139 § 2 kodeksu pracy).
Należy pamiętać, że regulacje zawarte w ustawie o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni mają pierwszeństwo zastosowania nad przepisami kodeksu pracy w zakresie dopuszczalności pracy w placówkach handlowych w niedziele i święta. Kodeks pracy w tym zakresie jest stosowany jedynie pomocniczo. Oznacza to, że stosowanie systemu pracy weekendowej nie zwalnia pracodawcy z obowiązku przestrzegania ograniczeń w handlu w placówkach handlowych w niedziele i święta. Praca w systemie weekendowym może być nadal świadczona w placówkach handlowych, których działalność mieści się w kategorii wyjątków wskazanych w przywołanej ustawie (art. 6 ww. ustawy) oraz w zakładach pracy o charakterze innym niż handlowy.