Prawo Pracy
07.05.2024 r.
4 min

Jakie informacje powinny zostać zawarte w umowie o pracę na czas określony i okres próbny?

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
Prawo Pracy
07.05.2024r.
4 min

Umowa o pracę może być swobodnie kształtowana przez strony stosunku pracy. Jednak ustawodawca przewidział pewne jej elementy, które muszą znaleźć się w każdej umowie. Dodatkowo część z nich jest obligatoryjna jedynie dla umowy na okres próbny albo umowy na czas określony.

Elementy konieczne umowy o pracę, jej formę, a także treść informacji o warunkach zatrudnienia ustawodawca określa w art. 29 kodeksu pracy. Każda umowa o pracę powinna zawierać:

  • strony umowy,
  • adres siedziby pracodawcy, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającego siedziby – adres zamieszkania,
  • rodzaj umowy,
  • datę jej zawarcia,
  • warunki pracy i płacy, w szczególności:
    • rodzaj pracy;
    • miejsce lub miejsca wykonywania pracy;
    • wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
    • wymiar czasu pracy;
    • dzień rozpoczęcia pracy.

Ponadto w przypadku umowy o pracę na okres próbny w umowie powinny znaleźć się informacje o:

  • czasie jej trwania lub dniu jej zakończenia oraz, gdy strony tak uzgodnią, postanowienie o przedłużeniu umowy o czas urlopu, a także o czas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli wystąpią takie nieobecności,
  • okresie, na który strony mają zamiar zawrzeć umowę o pracę na czas określony w przypadku, o którym mowa w art. 25 § 22 [kodeksu pracy], a także postanowienie o wydłużeniu umowy w przypadku, o którym mowa w art. 25 § 23.

Natomiast w przypadku umowy o pracę na czas określony powinien zostać w niej przewidziany czas jej trwania lub dzień jej zakończenia. Gdy dochodzi do zawarcia umowy o pracę na czas określony:

  • w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
  • w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
  • w celu wykonywania pracy przez okres kadencji,
  • w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie

w umowie określa się również ten cel lub okoliczności tego przypadku, przez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie takiej umowy.

Niezależnie od informacji zawartych w umowie o pracę pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników o warunkach zatrudnienia. Taka informacja powinna zostać przekazana pracownikowi w związku z zawarciem umowy o pracę, a także w razie zmiany warunków zatrudnienia.