Umowa o pracę może być swobodnie kształtowana przez strony stosunku pracy. Jednak ustawodawca przewidział pewne jej elementy, które muszą znaleźć się w każdej umowie. Dodatkowo część z nich jest obligatoryjna jedynie dla umowy na okres próbny albo umowy na czas określony.
Elementy konieczne umowy o pracę, jej formę, a także treść informacji o warunkach zatrudnienia ustawodawca określa w art. 29 kodeksu pracy. Każda umowa o pracę powinna zawierać:
- strony umowy,
- adres siedziby pracodawcy, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającego siedziby – adres zamieszkania,
- rodzaj umowy,
- datę jej zawarcia,
- warunki pracy i płacy, w szczególności:
- rodzaj pracy;
- miejsce lub miejsca wykonywania pracy;
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
- wymiar czasu pracy;
- dzień rozpoczęcia pracy.
Ponadto w przypadku umowy o pracę na okres próbny w umowie powinny znaleźć się informacje o:
- czasie jej trwania lub dniu jej zakończenia oraz, gdy strony tak uzgodnią, postanowienie o przedłużeniu umowy o czas urlopu, a także o czas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli wystąpią takie nieobecności,
- okresie, na który strony mają zamiar zawrzeć umowę o pracę na czas określony w przypadku, o którym mowa w art. 25 § 22 [kodeksu pracy], a także postanowienie o wydłużeniu umowy w przypadku, o którym mowa w art. 25 § 23.
Natomiast w przypadku umowy o pracę na czas określony powinien zostać w niej przewidziany czas jej trwania lub dzień jej zakończenia. Gdy dochodzi do zawarcia umowy o pracę na czas określony:
- w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
- w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
- w celu wykonywania pracy przez okres kadencji,
- w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie
w umowie określa się również ten cel lub okoliczności tego przypadku, przez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie takiej umowy.
Niezależnie od informacji zawartych w umowie o pracę pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników o warunkach zatrudnienia. Taka informacja powinna zostać przekazana pracownikowi w związku z zawarciem umowy o pracę, a także w razie zmiany warunków zatrudnienia.