19.04.2022 r.
1 min

Jaki charakter i zadania ma komisja socjalna?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
19.04.2022r.
1 min

Regulamin ZFŚS może powoływać do życia u danego pracodawcy komisję socjalną oraz określać zasady powoływania i funkcjonowania tego organu. Zasady działania komisji socjalnej mogą zostać doprecyzowane w jej regulaminie. Podstawowym celem działania takiej komisji jest pomoc pracodawcy w prowadzeniu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Komisja socjalna stanowi organ fakultatywny. Żaden przepis prawa nie nakłada na pracodawcę obowiązku jej powołania ani nie reguluje zasad jej funkcjonowania. Zadaniem komisji socjalnej jest wspieranie pracodawcy i doradzanie mu w dysponowaniu środkami funduszu. Komisja uczestniczy m.in. w rozpatrywaniu wniosków o przyznanie świadczeń, a także w przygotowywaniu propozycji podziału środków funduszu na poszczególne cele działalności socjalnej. Komisja socjalna pełni również funkcje organu opiniodawczego, a także wykonuje czynności administracyjne. Co ważne komisja nie ma uprawnień decyzyjnych i nie może samodzielnie prowadzić polityki socjalnej w zakładzie pracy.

Ustanowienie komisji nie zwalnia pracodawcy z odpowiedzialności, jaka wiąże się z zarządzaniem funduszem, bowiem to pracodawca jest jego administratorem nawet wtedy, gdy działa komisja socjalna. Taka rola pracodawcy wynika wprost z art. 10 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.