12.09.2013 r.
5 min

Jak uzyskać status agencji pracy tymczasowej?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
12.09.2013r.
5 min

Podstawowe akty prawne dotyczące pracy tymczasowej

Unormowania dotyczące uzyskiwania statusu agencji pracy tymczasowej zostały określone w ustawie z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Aktem prawnym określającym warunki zatrudnienia pracowników tymczasowych oraz obowiązki agencji i pracodawcy użytkownika jest ustawa z dnia 09.07.2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Nowelizacja przepisów w 2013r.

Ustawą z dnia 13.06.2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r. poz. 829) legislator wprowadził zmiany m.in. do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Obowiązująca od 23.08.2013 r. nowelizacja polega m.in. na uchyleniu art. 19a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tj. zniesieniu obowiązku: posiadania lokalu przeznaczonego na biuro agencji, posiadania wyposażenia w podstawowy sprzęt techniczny umożliwiający prowadzenie działalności agencji zatrudnienia czy też zapewnienia osoby z wykształceniem co najmniej średnim dla obsługi osób korzystających z usług w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej.

Warunki formalne

Podmiot zamierzający wykonywać usługi lub świadczący usługi agencji pracy tymczasowej powinien łącznie spełniać następujące warunki: brak zaległości z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (jeśli był obowiązany do ich opłacania); niekaralność za przestępstwa lub wykroczenia, o których mowa w art. 121-121b ustawy o promocji zatrudnienia (…); bycie podmiotem, w stosunku do którego nie została otwarta likwidacja lub nie ogłoszono jego upadłości.

Rejestracja podmiotu jako agencji pracy tymczasowej – organ właściwy

W świetle art. 18 ust. 1 pkt 4 ustawy prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług pracy tymczasowej jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia. Wyjątki zwalniające z obowiązku rejestracyjnego wskazane zostały w art. 18 c ustawy.

Rejestr agencji zatrudnienia jest prowadzony przez marszałka województwa właściwego dla siedziby agencji. Rejestr jest jawny i może być prowadzony w formie dokumentu elektronicznego.

Wymagane dokumenty – wniosek podmiotu

Jak wynika z art. 18e ustawy marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na podstawie pisemnego wniosku złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić agencję zatrudnienia. We wniosku muszą zostać wskazane następujące dane: oznaczenie podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru; adres zamieszkania lub siedziby podmiotu oraz adresy, pod którymi będzie prowadzona działalność; oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności; numer NIP; numer w KRS albo numer w ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli został nadany, oraz nazwę i adres organu ewidencyjnego; adres poczty elektronicznej.

Oświadczenie podmiotu

Niezależnie od wniosku, należy także przedłożyć stosowne oświadczenia oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty związanej z wydaniem certyfikatu (do wglądu lub kopię). W oświadczeniu należy potwierdzić, iż dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą oraz, że podmiot ubiegający się o wpis zna i spełnia warunki prowadzenia agencji zatrudnienia w zakresie pracy tymczasowej – określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Oświadczenie powinno również zawierać: oznaczenie podmiotu prowadzącego agencję zatrudnienia oraz adres zamieszkania lub siedziby; oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia; podpis osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

Uzyskanie statusu agencji zatrudnienia

W celu stwierdzenia czy podmiot spełnia warunki prowadzenia działalności agencji zatrudnienia w zakresie wskazanym w art. 18h ustawy organ rejestrujący jest uprawniony do weryfikacji danych zawartych w dokumentacji wnioskowej jeszcze przed zarejestrowaniem podmiotu.

Marszałek województwa wydaje certyfikat o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru, który uprawnia do świadczenia usług. Certyfikat zawiera w szczególności: nazwę podmiotu; adres siedziby podmiotu; numer w rejestrze; datę dokonania wpisu do rejestru oraz datę dokonania pierwszego wpisu do rejestru w przypadku wydania certyfikatu z powodu zmiany oznaczenia podmiotu lub adresu siedziby podmiotu.

Zobacz szkolenia: