W umowie zlecenia oraz w umowie o świadczenie usług, do której na mocy art. 750 kodeksu cywilnego zastosowanie mają przepisy o zleceniu, strony powinny określić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Weryfikacja liczby godzin pozwala na sprawdzenie czy umowa oraz sposób jej wykonywania czynią zadość ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Wysokość wynagrodzenia w takich umowach powinna być ustalona w taki sposób, aby wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług nie była niższa niż wysokość minimalnej stawki godzinowej. Obecnie stawka godzinowa wynosi 28,10 zł brutto.
Jeśli strony w umowie nie określą sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, to przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi powinien sporządzić informację o liczbie godzin w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia (art. 8b ust. 2 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę). Jeżeli umowa nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, przedsiębiorca albo inna jednostka organizacyjna, przed rozpoczęciem wykonania zlecenia lub świadczenia usług, potwierdza przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej ustalenia co do sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, a w przypadku braku takiego potwierdzenia przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio (art. 8b ust. 3 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę).
Ustawodawca nie wskazał wprost w przepisach właściwego sposobu i formy potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Najważniejsze jest to, aby przyjęte rozwiązanie pozwalało na ustalenie liczby godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi. Strony mogą swobodnie zdecydować, jakie rozwiązanie przyjmą.