13.08.2020 r.
2 min

Informacja o dodatkowym zasiłku opiekuńczym w świadectwie pracy

Ekspert PCKP

Skopiuj link
13.08.2020r.
2 min

Świadectwo pracy to dokument, który pracodawca wydaje pracownikowi po ustaniu zatrudnienia. Stanowi on swoiste streszczenie (podsumowanie) zakończonego stosunku pracy i źródło niezbędnych informacji dla nowego pracodawcy.

Przepisy bardzo szczegółowo określają treść świadectwa pracy. Zgodnie z art. 97 § 2 kodeksu pracy „W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.”. Bardziej szczegółowo tę kwestię reguluje dodatkowo rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 roku w sprawie świadectwa pracy. Tym samym treść świadectwa pracy jest mocno sformalizowana.

Obecnie wątpliwości może budzić to, czy powinna się w nim znaleźć informacja dotycząca pobierania przez pracownika zasiłku opiekuńczego. Wprowadzony on został na skutek wystąpienia epidemii COVID-19. Uprawnienie to przysługiwało rodzicom i opiekunom, którzy sprawowali osobistą opiekę nad dzieckiem albo dorosłą osobą niepełnosprawną podczas zamknięcia z powodu koronawirusa przedszkoli, szkół, żłobków czy placówek dziennego pobytu.

Informacja o pobieraniu dodatkowego zasiłku opiekuńczego jako okres nieskładkowy powinna znaleźć się w ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy. W tym miejscu pracodawca wskazuje okresy nieskładkowe, przypadające w okresie zatrudnienia, za które wystawiane jest świadectwo pracy, uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty. Okresy te określone zostały w ustawie z 17 listopada 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W myśl przepisów tej ustawy okresami nieskładkowymi są przede wszystkim okresy pobierania zasiłków z ubezpieczenia społecznego: chorobowego lub opiekuńczego.