01.03.2019 r.
2 min

Ewidencja czasu pracy po 1 stycznia 2019 roku

Ekspert PCKP

Skopiuj link
01.03.2019r.
2 min

W skład dokumentacji związanej z ewidencjonowaniem czasu pracy pracownika wchodzi obecnie m.in. ewidencja czasu pracy, zawierająca informacje o:

  • liczbie przepracowanych godzin oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia pracy,
  • liczbie godzin przepracowanych w porze nocnej,
  • liczbie godzin nadliczbowych,
  • dniach wolnych od pracy, z oznaczeniem tytułu ich udzielenia,
  • liczbie godzin dyżuru oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem miejsca jego pełnienia,
  • rodzaju i wymiarze zwolnień od pracy,
  • rodzaju i wymiarze innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy,
  • wymiarze nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy,
  • czasie pracy pracownika młodocianego przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego.

Pracodawca nie może już ograniczyć się do wskazania samej liczby przepracowanych godzin. Musi dodatkowo podać godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy w poszczególnych dniach (np. 8.00 – 16.00). Obowiązku podania takich informacji nie wyłącza ustalenie stałego rozkładu czasu pracy.

Istotne jest to, że ewidencja czasu pracy ma wskazywać faktycznie przepracowaną liczbę godzin, a nie zakładaną. Zatem ewidencja powinna uwzględniać godziny nadliczbowe, prywatne wyjścia i ich odpracowywanie, zwolnienie na opiekę nad dzieckiem itp.

W związku ze zmianą przepisów ewidencja czasu pracy jest traktowana jako element dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Wobec tego musi być przechowywana przez pracodawcę przez cały okres zatrudnienia , a także przez 10 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej (art. 94 pkt 9b kodeku pracy). Skrócony do 10 lat okres przechowywania dokumentacji ma zastosowanie do stosunków pracy nawiązanych po 1 stycznia 2019 roku. Pracodawca może skorzystać także z tego korzystnego rozwiązania również wobec stosunków pracy trwających w tej dacie. W tym celu musi jednak złożyć do ZUS odpowiednie raporty informacyjne.