Pamiętać należy, że w wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 lutego 2010 r. (sygn. P 16/09) rozciągnięto zakres przedmiotowy przywołanego rozporządzenia na ekwiwalenty wypłacane osobom realizującym czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia, agencyjne inne umowy o świadczenie usług).
W indywidualnych sytuacjach takie ekwiwalenty mogą jednak stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, pomimo literalnego ich wykluczenia treścią rozporządzenia z obowiązku składkowego. Będzie miało to miejsce, gdy wypłacone świadczenie będzie miało charakter pozorny, czyli nie dający się obiektywnie przypisać wskazanym powyżej cechom.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w dowodzeniu pozorności wypłaconych ekwiwalentów opiera się na orzecznictwie wypracowanym na gruncie prawa podatkowego. Będą zatem stanowić podstawę naliczenia składek na ubezpieczenie społeczne środki otrzymane jako ekwiwalent w wysokości zawyżonej, przewyższającej znacznie rynkowe ceny kosztów prania, czyszczenia bądź zakupu odzieży roboczej. Analogicznie traktowany jest również ekwiwalent wypłacany osobie zatrudnionej na stanowisku, które nie wymaga korzystania z odzieży roboczej.