Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa, w ramach których pełni swoją funkcję. Pracodawca jest zobowiązany uzyskać zgodę przed wręczeniem pracownikowi-radnemu wypowiedzenia. Ciało kolegialne odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą jego rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
Sąd Najwyższy w wyroku z 17 września 2007 r., sygn. akt: III PK 36/07, uznał, że w sytuacjach gdy podstawą rozwiązania stosunku pracy nie są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, decyzję o wyrażeniu zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym pozostawiono dyskrecjonalnej ocenie samej rady, która swobodnie decyduje, czy zgody takiej udzielić, czy też nie. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 sierpnia 2010 r., sygn. akt II OSK 1074/10, niezasadny jest pogląd, że rada ma odmówić wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, a w pozostałych sytuacjach na radzie gminy ciąży obowiązek podjęcia uchwały wyrażającej zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.
Warto pamiętać, że uchwała w sprawie niewyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym jest skuteczna, gdy posiada uzasadnienie. Brak tego elementu prowadzi do jej uchylenia przez organ nadzoru lub sąd administracyjny. Przepisy ustrojowe jednostek samorządu nie precyzują kryteriów podjęcia uchwały i jej formy. Ważne jest, że w uzasadnieniu rada musi się odnieść do wszystkich argumentów pracodawcy podanych we wniosku. Brak odniesienia się do wskazanych zarzutów powoduje, że uchwała jest wadliwa (wyrok NSA z 2 lipca 2014 r., sygn. akt II OSK 299/14).
Wymóg uzyskania zgody rady lub sejmiku nie dotyczy zwolnienia z pracy radnego w ramach zwolnień grupowych, dokonywanych na podstawie ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Ochrona szczególna nie działa również w przypadku ogłoszenia upadłości i likwidacji pracodawcy.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 9 maja 1997 roku, sygn. akt: I PKN 144/97, dla zastosowania art. 25 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nie ma znaczenia siedziba pracodawcy. Oznacza to, że uprzednia zgoda na rozwiązanie stosunku pracy będzie konieczna nawet wtedy, gdy siedziba pracodawcy znajduje się poza granicami gminy, w której radny sprawuje swój mandat.