Letnia promocja bez limitów! Zapisz się do 31.08.2025 r. na dowolne wydarzenia z naszej oferty,
nawet te, zaplanowane za kilka miesięcy. Użyj kodu WAKACJE.PCKP i odbierz 25% rabatu na wszystko!

29.06.2015 r.
4 min

Delegowanie pracowników w ramach świadczenia usług – przesłanki delegowania według Dyrektywy wdrożeniowej z 15.05.2014r.

Ekspert PCKP

Skopiuj link
29.06.2015r.
4 min

Przedsiębiorca prowadzący znaczną działalność

Pierwszą istotną przesłanką delegowania jest podmiot wysyłający pracowników do pracy w innym państwie członkowskim. W ocenie można uwzględnić
w szczególności:

  • miejsce, w którym przedsiębiorstwo ma statutową siedzibę i administrację, korzysta z pomieszczeń biurowych, płaci podatki i składki na ubezpieczenie społeczne oraz — w stosownych przypadkach — zgodnie z prawem krajowym jest uprawnione do wykonywania zawodu lub jest zarejestrowane w izbach handlowych lub organizacjach branżowych;
  • miejsce, w którym prowadzi się nabór pracowników delegowanych
    i z którego są oni delegowani;
  • prawo właściwe dla umów zawieranych przez przedsiębiorstwo ze swoimi pracownikami z jednej strony oraz prawo właściwe dla umów zawieranych z klientami przedsiębiorstwa z drugiej;
  • miejsce, w którym przedsiębiorstwo prowadzi znaczącą działalność gospodarczą oraz w którym zatrudnia personel administracyjny;
  • liczba wykonanych umów lub wielkość obrotu uzyskanego w państwie członkowskim prowadzenia działalności, z uwzględnieniem szczególnej sytuacji m.in. nowo powstałych przedsiębiorstw i MŚP.

Tymczasowe wykonywanie pracy w innym państwie członkowskim

Aby ocenić, czy delegowany pracownik tymczasowo wykonuje swoją pracę w innym państwie członkowskim niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje, uwzględnia się wszystkie elementy faktyczne cechujące taką pracę i sytuację danego pracownika. Do elementów tych mogą należeć w szczególności:

  • fakt, że praca jest wykonywana przez ograniczony okres w innym państwie członkowskim,
  • data rozpoczęcia delegowania;
  • fakt, że pracownik delegowany jest do innego państwa członkowskiego niż państwo, w którym lub z którego ten pracownik zwyczajowo wykonuje swoją pracę zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 593/2008 (Rzym I) lub
    z konwencją rzymską;
  • fakt, że po zakończeniu wykonywania pracy lub usług, do wykonania których został delegowany, pracownik wraca do państwa członkowskiego, z którego został delegowany, lub ma w tym państwie ponownie podjąć pracę;
  • charakter działalności;
  • fakt, że pracodawca delegujący pracownika zapewnia mu transport, zakwaterowanie z wyżywieniem lub samo zakwaterowanie lub zapewnia zwrot odnośnych kosztów, a jeżeli tak — w jaki sposób jest to zapewniane lub jaka jest metoda stosowana przy zwrocie kosztów;
  • fakt, że na danym stanowisku pracował w poprzednich okresach ten sam lub inny pracownik (delegowany).

Podsumowując…

Europejski ustawodawca dodaje jednak, iż brak spełnienia jednego lub większej liczby elementów faktycznych określonych w omawianym przepisie nie oznacza automatycznie, że dana sytuacja nie stanowi delegowania. Ocenę tych elementów dostosowuje się do każdego konkretnego przypadku oraz uwzględnia się specyfikę danej sytuacji.

Wobec pierwszej z przesłanek powinno się brać szerszy przedział czasowy oraz całościową ocenę wszystkich elementów faktycznych cechujących taką działalność prowadzoną przez przedsiębiorstwo w państwie członkowskim prowadzenia działalności i, w razie konieczności, w przyjmującym państwie członkowskim.