Zarówno umowa o pracę, jak i umowa zlecenia stanowią tytuł do ubezpieczeń społecznych. Przy czym podmiot, który zawiera umowę zlecenia, powinien w pierwszej kolejności ustalić, czy zleceniobiorca w tym samym czasie posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych. Co do zasady, jeżeli ubezpieczony posiada inny tytuł do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, z którego osiąga przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, to wówczas z tytułu umowy zlecenia podlega jedynie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Powyższa zasada nie ma zastosowania w przypadku, gdy dochodzi do zawarcia umowy zlecenia między stronami stosunku pracy. Jeżeli pracownik wykonuje dodatkowo umowę zlecenia zawartą z własnym pracodawcą, to z tytułu wykonywania tej umowy podlega ubezpieczeniom społecznym na takich samych zasadach, jak w przypadku umowy o pracę. Będzie w takim wypadku podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla tej osoby będzie stanowił łączny przychód, uzyskiwany z umowy o pracę oraz z umowy zlecenia, wykazywany w raporcie ZUS RCA z kodem pracowniczym.