Na rynku pracy częstym zjawiskiem są umowy zlecenia zawierane ze studentami. Wiąże się to z tym, że studenci pracujący w czasie odbywania nauki nie są w pełni dyspozycyjni, a ich godziny pracy nie zawsze mogą być stałe i odpowiadać pełnemu lub niepełnemu wymiarowi czasu pracy. Ponadto umowy cywilnoprawne zawierane z osobami studiującymi, które nie ukończyły 26 roku życia, nie stanowią tytułu do ubezpieczeń społecznych.
Trzeba pamiętać, że zawarcie umowy o pracę zawsze będzie generować obowiązek zgłoszenia studenta do ubezpieczeń i odprowadzania składek. Jednak zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby wykonujące umowę zlecenia nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat.
Wyjątek od tej zasady stanowi sytuacja, gdy umowa zlecenia jest zawierana między stronami istniejącego stosunku pracy na dodatkowe czynności. W tym przypadku umowa zlecenia będzie potraktowana jako zlecenie zawarte z własnym pracownikiem, stanowiąca obowiązkowy tytuł do ubezpieczeń. Ustawodawca nie przewiduje tu zastosowania zwolnienia, bowiem łączący studenta z płatnikiem składek stosunek pracy spowoduje, że dla celów ubezpieczeń społecznych zostanie potraktowany tak jak każdy inny pracownik, z którymi zawarto umowę zlecenia, bez względu na to czy ukończył 26 lat.