Odpowiedź:
Przepis art. 97 § 21 k.p. przyznaje pracownikowi prawo do złożenia wniosku o sprostowanie świadectwa pracy w terminie 7 dni od otrzymania świadectwa pracy. Nie wskazuje on jednak formy, w jakiej rzeczony wniosek powinien zostać złożony.
Przez długi okres czasu przedstawiciele doktryny i praktyki prawa pracy jako formę właściwą do złożenia przedmiotowego wnioski wskazywali formę pisemną. Uzasadniano to przede wszystkim względami dowodowymi. Składając wniosek o sprostowanie świadectwa pracy na piśmie pracownik zyskiwał dowód na to, że wystąpił do pracodawcy w ustawowym terminie z rzeczonym wnioskiem.
W dniu 8 września 2016 r. weszły w życie przepisy o formie dokumentowej czynności prawnej. Zgodnie z art. 772 k.c. do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie.
Z cytowanego przepisu wynika, iż kluczowym dla zachowania formy dokumentowej czynności jest pojęcie dokumentu. W myśl art. 773 k.c. dokumentem jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią. Dokumentem jest zatem każdy nośnik informacji, który umożliwia utrwalenie informacji w sposób umożliwiający jej zachowanie oraz odtworzenie. Pojęcie to jest niezwykle szerokie i obejmuje m.in. wiadomość e-mail czy SMS. Przed dniem 8 września 2016 r. mogły one być wykorzystane jedynie jako środki uprawdopodabniające określone okoliczności.
Mając na względzie powyższe, za dopuszczalne należy uznać złożenie wniosku o sprostowanie świadectwa pracy w formie wiadomości e-mail. Przy czym oświadczenie powinno zostać złożone w taki sposób, aby możliwe było zapoznanie się przez adresata z jego treścią oraz ustalenie osoby składającej to oświadczenie.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
[email protected]
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta