Prawo Pracy
10.01.2023 r.
2 min

Czy pracownik może prowadzić prywatne rozmowy telefoniczne w czasie pracy?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
Prawo Pracy
10.01.2023r.
2 min

W ramach wolności komunikowania się można uwzględnić korzystanie z telefonu komórkowego. Częste prowadzenie rozmów, wysyłanie wiadomości czy korzystanie z Internetu w sprawach niezwiązanych z pracą w godzinach pracy niewątpliwie wpływa na wydajność i efektywność pracownika. Dbając o dobro zakładu pracy pracodawcy chcą ograniczyć korzystanie z telefonów i innych urządzeń w prywatnych sprawach. W tym celu wprowadzają stosowne regulacje do aktów wewnętrznych, jak na przykład do regulaminu pracy. Służy to wypełnieniu obowiązku pracodawcy, o którym mowa w art. 94 pkt 2 kodeksu pracy, czyli organizowaniu pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy.

Pracodawca nie może jednak w taki sposób całkowicie zabronić korzystania z telefonów komórkowych czy innych podobnych urządzeń. Regulacje wewnętrzne są bowiem aktem niższego rzędu względem ustawy, a ograniczenie wolności konstytucyjnej i dóbr osobistych pracownika może wynikać wyłącznie z aktu ustawowego. W kodeksie pracy i innych ustawach szeroko rozumianego prawa pracy nie znajdziemy regulacji, która ustalałaby odgórnie zasady korzystania przez pracowników w czasie pracy z urządzeń telekomunikacyjnych w celach prywatnych. Racjonalny pracodawca powinien dopuścić korzystanie z telefonów i innego podobnego sprzętu w czasie przerw w pracy pracownika oraz w celu powiadomienia lub uzyskania informacji o sytuacjach nagłych (szczególnych potrzebach życiowych). Uzasadnieniem wyłączenia korzystania z prywatnych urządzeń w czasie pracy będzie zapewne sytuacja, gdy ich używanie mogłoby mieć negatywny wpływ na przebieg pracy i jej efekty, powodując zagrożenie dla życia i zdrowia pracowników, czy innych osób.

Z art. 100 kodeksu pracy wynikają obowiązki pracownika obejmujące w szczególności wykonywanie pracy sumiennie i starannie oraz stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, a także przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku pracy. Z tego względu pracownik powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi korzystania w godzinach pracy z telefonów komórkowych i innych podobnych urządzeń jeszcze przed rozpoczęciem pracy, aby nie narazić się na negatywne konsekwencje.