Przykładem sytuacji, do której znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 21 ustawy o związkach zawodowych, jest art. 38 § 1 Kodeksu pracy nakazujący pracodawcy powiadomić na piśmie reprezentującą pracownika zakładową organizację związkową o zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nie określony wraz ze wskazaniem przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy. Nieudzielenie przez organizację związkową informacji o pracownikach korzystających z jej obrony ma w świetle przepisów prawa doniosłe konsekwencje prawne. Jeśli bowiem organizacja związkowa nie uczyni zadość żądaniu pracodawcy w ciągu 5 dni zwalnia to pracodawcę od obowiązku współdziałania z zakładową organizacją związkową w sprawach dotyczących tych pracowników. Zatem pracodawca w takiej sytuacji nie będzie musiał konsultować zamiaru wypowiedzenia umowy na czas nie określony.
Rozważając tryb współdziałania pracodawcy z organizacją związkową w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy warto odwołać się do interpretacji przepisów dokonanej przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który zwrócił uwagę, że dane osobowe ujawniające przynależność związkową należą do kategorii danych tzw. szczególnie chronionych. W związku z powyższym zabronione jest przetwarzania danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.
Ustawa o ochronie danych osobowych w art. 27 ust. 1 wprowadza zasadniczy zakaz przetwarzania danych ujawniających przynależność związkową pracowników, jednak zakaz ten ma charakter względny, gdyż art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych, czyni przetwarzanie takich danych osobowych dopuszczalnym, jeżeli przepis szczególny innej ustawy zezwala na przetwarzanie takich danych bez zgody osoby, której dane dotyczą, i stwarza pełne gwarancje ich ochrony. Takim wyjątkiem jest właśnie art. 30 ust. 21 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Zdaniem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych przepisy art. 30 ust. 21 ustawy o związkach zawodowych nie stanowią jednak podstawy do pozyskiwania przez pracodawców od związku zawodowego, za pomocą listy członków związku, danych osobowych wszystkich pracowników korzystających z ochrony tego związku. Jak wynika z art. 30 ust. 21 ustawy o związkach zawodowych dotyczy on wyłącznie indywidualnych spraw ze stosunku pracy, a zatem odnosi się on do ochrony stosunku pracy indywidualnego pracownika. Jak stwierdził GIODO w uzasadnieniu decyzji nr rej. DOLiS/DEC-21/09 z dnia 13 stycznia 2009r. „powyższe oznacza, że pozyskiwanie informacji o przynależności związkowej pracownika w toku konsultacji ze związkami zawodowymi jest uzasadnione w razie zamiaru rozwiązania umowy o pracę z konkretnym pracownikiem. Dlatego brak jest podstaw do pozyskiwania od związku zawodowego danych osobowych we wskazanym zakresie w odniesieniu do wszystkich pracowników korzystających z ochrony danego związku zawodowego, w sytuacji gdy nie są oni objęci zamiarem pracodawcy rozwiązania z nimi umów o pracę”.
Zatem w świetle stanowiska zajętego przez GIODO pracodawca może pytać związek zawodowy o konkretnych pracowników, w odniesieniu do których powziął zamiar podjęcia określonych działań dotyczących stosunku pracy, a nie żądać przedstawienia informacji o wszystkich osobach korzystających z obrony danej organizacji związkowej, gdy zamiary pracodawcy dotyczą tylko niektórych pracowników.