Kiedy mówimy o oddelegowaniu w ramach świadczenia usług?
Jak wynika z Dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług dyrektywę stosuje się do przedsiębiorstw prowadzących działalność w Państwie Członkowskim, które w ramach świadczenia usług poza jego granicami delegują pracowników na terytorium innego Państwa Członkowskiego:
- na własny rachunek i pod swoim kierownictwem na terytorium Państwa Członkowskiego, w ramach umowy zawartej między przedsiębiorstwem delegującym a odbiorcą usług, działającym w danym Państwie Członkowskim, o ile istnieje stosunek pracy pomiędzy przedsiębiorstwem delegującym a pracownikiem w ciągu okresu delegowania;
- delegują pracowników do zakładu albo przedsiębiorstwa należącego do grupy przedsiębiorców na terytorium Państwa Członkowskiego, o ile istnieje stosunek pracy między przedsiębiorstwem delegującym a pracownikiem w ciągu okresu delegowania;
- jako przedsiębiorstwo pracy tymczasowej lub agencja wynajmująca personel wynajmuje pracownika przedsiębiorstwu, prowadzącemu działalność gospodarczą lub działającemu na terytorium Państwa Członkowskiego, o ile przez cały okres delegowania istnieje stosunek pracy pomiędzy przedsiębiorstwem pracy tymczasowej lub agencją wynajmującą a pracownikiem.
Definicja pracownika według polskiego prawa oraz pojęcie „pracownika oddelegowanego” w ujęciu Dyrektywy
Polskie ustawodawstwo dotyczące stosunku pracy to kodeks pracy, a konkretnie dwa jego artykuły. Mowa oczywiście o art. 2 oraz art. 22 kodeksu pracy. Pierwsza z norm stanowi, iż pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Z drugiej natomiast wynikają cechy stosunku pracy, do których należą przede wszystkim: osobiste świadczenie pracy przez pracownika, odpłatność pracy, podporządkowanie pracownicze, określone miejsce i czas pracy oraz ryzyko podmiotu zatrudniającego.
Pracownik oddelegowany został natomiast zdefiniowany w art. 2 Dyrektywy 96/71. W świetle tej regulacji dla celów dyrektywy określenie "pracownik delegowany" oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje swoją pracę na terytorium innego Państwa Członkowskiego, niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje. Ponadto przyjmuje się definicję pracownika, którą stosuje się w prawie Państwa Członkowskiego, na terytorium którego pracownik jest delegowany.
Podsumowując…
Przeprowadzając kontrolę w miejscu świadczenia przez Państwa zleceniobiorców usług, tj. na terenie Belgii, inspektorzy byli zobowiązani zastosować postanowienia Dyrektywy 96/71. Punktem odniesienia dla oceny, czy osoby świadczące pracę w Belgii były pracownikami oddelegowanymi są stosowne regulacje prawa belgijskiego.
Należy więc stwierdzić, iż w zakresie statusu prawnego Państwa zleceniobiorców ustalenia belgijskich inspektorów są dla Państwa wiążące. W okresie wykonywania pracy na terenie Belgii zleceniobiorcy mieli status „pracowników oddelegowanych” i jako takim przysługują im uprawnienia wynikające
z Dyrektywy 96/71.