W świetle informacji zawartych w pytaniu pracodawca dopełnił ciążących na nim w tym zakresie obowiązków. Świadectwo pracy należy wydać bezpośrednio pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej na piśmie, w dniu w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Jeżeli we wskazanym dniu pracownik lub osoba przez niego upoważniona nie zgłosi się po odbiór świadectwa pracy – świadectwo pracy należy wysłać pracownikowi za pośrednictwem poczty lub doręczyć w inny sposób (na przykład za pomocą fimy kurierskiej).
Trzeba podkreślić, że przy kierowaniu przesyłki zawierającej świadectwo pracy pracodawca jest związany nie adresem zameldowania pracownika, ale adresem wskazanym przez pracownika jako adres do celów korespondencyjnych. Pracodawca musi to uczynić niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy.
Analiza przedstawionych przepisów wskazuje, że istotne dla oceny wypełnienia przez pracodawcę obowiązków w zakresie wydania pracownikowi świadectwa pracy jest wykazanie nadania przesyłki (a nie jej doręczenia pracownikowi). Z tego wynika, że wystarczające jest wysłanie świadectwa pracy za potwierdzeniem nadania, a zwrotne potwierdzenie odbioru świadectwa pracy nie jest w takim przypadku konieczne. Pracodawca w przedstawionym stanie faktycznym dopełnił ciążących na nim obowiązków – z zachowaniem właściwego terminu stworzył pracownikowi możliwość odebrania świadectwa pracy.
Z żadnego przepisu prawa nie wynika natomiast obowiązek ponowienia bądź wręcz ponawiania po raz kolejny próby wydania świadectwa pracy pracownikowi. Dlatego też świadectwo pracy skierowane do pracownika, które nie zostało przez niego podjęte, powinniśmy załączyć do części C akt osobowych, a nie wysyłać po raz kolejny w nadziei, że tym razem pracownik podejmie kierowaną do niego przesyłkę.
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z naszą aktualną propozycją szkoleniową >>