Płatnik jest zobowiązany zgłosić pracownika do ubezpieczeń. Umowa o pracę stanowi obowiązkowy tytuł do ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego, chorobowego i zdrowotnego. Zgłoszenia należy dokonać w terminie 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczenia.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby fizyczne będące pracownikami podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia ustania tego stosunku.
Aby dokonać zgłoszenia w terminie, warto zastanowić się, czy do nawiązania stosunku pracy dochodzi w dacie zawarcia umowy o pracę, czy dacie rozpoczęcia pracy. Ustawodawca sprecyzował to w art. 26 Kodeksu pracy. Zgodnie z jego treścią „stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy, a jeżeli terminu tego nie określono – w dniu zawarcia umowy”. Zatem, jeśli w umowie wskazano dzień rozpoczęcia pracy, to właśnie ten dzień stanowi moment nawiązania stosunku pracy. Jeżeli jednak daty tej nie określono, będzie nią data zawarcia umowy.
Z powyższego wynika, że w sytuacji, gdy data zawarcia umowy o pracę i data rozpoczęcia pracy nie będą tożsame, to płatnik powinien zgłosić pracownika do ubezpieczeń w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia przez niego pracy.
