Płatnicy składek, którzy zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego więcej niż 20 ubezpieczonych, są płatnikami zasiłków. Oznacza to, że mają upoważnienie do ustalania uprawnień oraz wypłacania świadczeń z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) osobom zgłaszanym przez nich do ubezpieczeń.
W przypadku, gdy płatnik boryka się z problemami z płynnością finansową, może zwrócić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wsparcie w wypłacaniu świadczeń na rzecz ubezpieczonych. ZUS jest bowiem gwarantem wypłaty zasiłków (w tym zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, itp.) osobom uprawnionym. Dlatego też może przejąć wypłatę tych świadczenia.
Płatnik może wystąpić z wnioskiem do ZUS o przejęcie wypłaty zasiłków, jeśli znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, przedłuża się jego postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo występują inne okoliczności, które uniemożliwiają mu wypłacanie świadczeń na rzecz uprawnionych podmiotów. Z takim wnioskiem mogą także wystąpić ubezpieczeni, którzy nie otrzymują swoich świadczeń od płatnika.
Po otrzymaniu wniosku ZUS przeprowadza postępowanie wyjaśniające i weryfikuje, czy płatnik rzeczywiście nie ma możliwości wypłacania zasiłków. Może także wystąpić do płatnika o przedstawienie pełnej dokumentacji niezbędnej do ustalenia prawa do zasiłków i ich wypłaty.
ZUS wyda decyzję o przejęciu albo o odmowie wypłaty zasiłków. Jeśli ZUS przejmie wypłatę, to informację o tym otrzymają także świadczeniobiorcy.
Warto pamiętać, że w momencie, gdy ustaną problemy finansowe płatnika, to przejmie on dalszą wypłatę zasiłków.