Trwają prace legislacyjne nad rozporządzeniem w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, które ma określać maksymalną dopuszczalną temperaturę w miejscu pracy. Pierwotnie zaproponowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wersja rozporządzenia spotkała się z szeroką krytyką. W jej wyniku opracowano nowe propozycje w tym zakresie.
Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy określają minimalną temperaturę w pomieszczeniach pracy. Przy lekkiej pracy fizycznej temperatura nie powinna być niższa niż 18°C. W pozostałych przypadkach pracownicy powinni mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14°C. Ustawodawca nie przewidział minimalnej temperatury na otwartej przestrzeni, w jakiej mogą pracować pracownicy. Jeżeli pracodawca zapewni pracownikom świadczącym pracę na wolnym powietrzu właściwą odzież ochronną, to ci nie mogą powstrzymywać się od jej wykonywania, nawet przy bardzo niskich temperaturach.
Regulacja nie przewiduje maksymalnej temperatury, jaka jest dopuszczalna podczas wykonywania pracy. Jedynie § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia napojów pracownikom zatrudnionym:
- przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C lub powyżej 25°C,
- na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C.
Zgodnie z proponowanym brzmieniem § 30a ust. 1 rozporządzenia o ogólnych przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy: „w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę nie wyższą niż 35°C (308 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni, związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, temperatura nie może być wyższa niż 32°C (305 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają”.
W przypadku gdy temperatura w pomieszczeniu pracy z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 28°C (301 K), a przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet – 25°C (298 K), pracodawca jest obowiązany:
1. zapewnić odpowiednie rozwiązania techniczne obniżające tę temperaturę, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają,
2. jeżeli obniżenie temperatury nie jest możliwe – zastosować odpowiednie rozwiązania organizacyjne minimalizujące wpływ temperatury na zdrowie pracowników – uzależnione od warunków i specyfiki pracy. (§ 30a ust. 2 rozporządzenia o ogólnych przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy).
Przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni, gdy temperatura z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 25 °C (298 K), pracodawca jest obowiązany zastosować odpowiednie rozwiązania organizacyjne minimalizujące wpływ temperatury na zdrowie pracowników, uzależnione od warunków i specyfiki pracy (§ 30a ust. 3 rozporządzenia o ogólnych przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy).
Powyżej wskazane rozwiązania organizacyjne pracodawca ustala po konsultacji z pracownikami w ramach komisji bhp, a w razie jej braku, to z pracownikami albo ich przedstawicielami oraz po zasięgnięciu opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami.
Nowe przepisy, jeśli zostaną ostatecznie przyjęte, mają wejść w życie od 1 stycznia 2026 roku.