Pracownicy otrzymują od swoich pracodawców przeróżne świadczenia dodatkowe. Oprócz wynagrodzenia, pracodawca może finansować dla nich pakiety medyczne, sportowe, ubezpieczenie na życie i wiele innych. Stosunek pracy nie jest jednak jedyną podstawą współpracy między podmiotami. Na rzecz pracodawcy swoje usługi mogą świadczyć także podmioty prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą. Pomimo różnej podstawy współpracy, mogą oni otrzymywać podobne świadczenia jak pracownicy, np. pakiet medyczne czy karnety sportowe.
Nie ma przeciwwskazań, aby wydatki związane z zakupem benefitów dla pracowników były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych wprost w ustawie. Do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, z wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów i pozostające w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydane w ostatnim czasie wskazują, że akceptowalne jest także zaliczanie do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup benefitów dla współpracowników. Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą często są fachowcami w swojej dziedzinie, a współpraca z nimi wpływa pozytywnie na działalność zlecającego. Wysoko wykwalifikowana kadra stanowi bowiem istotny element budowania przewagi konkurencyjnej, co w konsekwencji może wpływać na wysokość osiąganych przez ten podmiot przychodów. Dodatkowe świadczenia działają motywująco i zachęcają ich do lepszego wykonywania swoich usług. Te okoliczności jednoznacznie wskazują, że finalnie przekłada się to na przychody podmiotu zlecającego pracę.
Taką argumentację podziela Dyrektor KIS, który uznaje, że benefity dla współpracowników są elementem polityki kadrowej i są one w pełni uzasadnione. Jednak, aby spełnić wszelkie niezbędne warunki, benefity powinny zostać uzgodnione w umowie z przedsiębiorcą i określone jako element jego wynagrodzenia. W takim przypadku zlecający będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na ich zakup (por. interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 grudnia 2024 roku, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.558.2024.1.PK).