ZUS
24.09.2024 r.
3 min

Czy pracodawca może żądać od pracownika informacji o pobieraniu przez niego emerytury lub renty?

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
ZUS
24.09.2024r.
3 min

Umowa o pracę stanowi obowiązkowy tytuł do ubezpieczeń emerytalnego, rentowym, chorobowego i wypadkowego. Objęci są nimi wszyscy pracownicy, w tym także pracownicy będący emerytami lub rencistami (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Również w ich przypadku trzeba odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne do ZUS.

Z tego względu wydawać by się mogło, że nie jest zasadne uzyskiwanie przez pracodawcę oświadczenia pracownika na temat pobierania przez niego emerytury lub renty. Z drugiej strony art. 221 § 4 kodeksu pracy upoważnia pracodawcę do żądania od pracownika podania danych osobowych innych niż wymienione w § 1 i 3 tego artykułu, jeżeli obowiązek ich podania wynika z odrębnych przepisów. Do przepisów takich zaliczyć należy między innymi przepisy zobowiązujące pracodawcę do wskazania w zgłoszeniu do ZUS kodu ubezpieczenia właściwego dla pracownika, będącego emerytem lub rencistą.

Choć pracodawca odprowadza składki od wynagrodzenia uzyskiwanego przez pracownika będącego emerytem lub rencistą według tych samych zasad co od pozostałych pracowników, obowiązany jest on zgłosić rzeczonego pracownika do ubezpieczeń na druku ZUS ZUA z kodem ubezpieczenia 01 10 x x. Pierwsze cztery znaki kodu obejmują kod podstawowy wraz z rozszerzeniem. Piąty znak kodu informuje o ustalonym prawie do emerytury lub renty, zaś szósty znak oznacza stopień niepełnosprawności lub niezdolności do pracy osoby ubezpieczonej albo jej brak (załącznik nr 25 do rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 20 grudnia 2020 roku w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych, informacji o zawartych umowach o dzieło oraz innych dokumentów).

Zgłoszenie do ubezpieczenia winno zostać dokonane w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia (art. 36 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).