Jeśli pracownik spędza co najmniej połowę swojego czasu pracy przed monitorem ekranowym i z zaleceń lekarskich, będących efektem badań okulistycznych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wynika konieczność korzystania z okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych to pracodawca jest zobowiązany do sfinansowania ich zakupu.
Wskazany obowiązek wynika z § 8 ust. 2 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1998 roku Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Od 17 listopada 2023 roku w treści przywołanego przepisu znalazły się też wprost wymienione soczewki kontaktowe.
W aktach wewnętrznych (np. regulaminie pracy) pracodawca może określić maksymalną kwotę, którą będzie zwracał swoim pracownikom za zakupione przez nich okulary korekcyjne bądź soczewki kontaktowe, a także częstotliwość refundacji. Taki limit musi jednak odpowiadać kwocie, za którą możliwy jest zakup szkieł korekcyjnych i oprawek albo soczewek kontaktowych. Jeśli pracodawca wprowadzi takie limity kwotowe, to cena okularów przewyższająca określoną wartość nie zostanie zwrócona, a także – jeśli zostanie zwrócona – nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy przyjąć, iż wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Zwolnienie takie ma zastosowanie tylko w przypadku pracowników, którym okulary korekcyjne lub szkła kontaktowe zostały zalecone przez lekarza medycyny pracy po przeprowadzeniu stosownych badań. Jeżeli pracownik zdecyduje się na zakup okularów z własnej inicjatywy, bez skierowania od pracodawcy na profilaktyczne badania profilaktyczne i zaleceń lekarza medycyny pracy, to w takiej sytuacji pracodawca może zwrócić mu poniesione wydatki (z uwzględnieniem limitu kwotowego, który istnieje u pracodawcy), jednak nie ma takiego obowiązku. Należy pamiętać, że wtedy otrzymana kwota będzie stanowiła przychód pracownika, podlegający opodatkowaniu i oskładkowaniu.