Nowelizacja wprowadza objęcie obowiązkowym ubezpieczeniem z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych zleceniobiorców wykonujących pracę poza siedzibą i miejscem prowadzenia działalności zleceniodawcy. W konsekwencji ubezpieczeniem wypadkowym objęci będą wszyscy zleceniobiorcy podlegający z tytułu umowy zlecenia ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym – tak jak są nim objęci wszyscy pracownicy bez względu na miejsce wykonywania pracy.
W dotychczasowym stanie prawnym ubezpieczenie wypadkowe obejmowało co do zasady zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Nie obejmowało natomiast świadczących pracę na podstawie umowy zlecenia, o ile zlecenie nie było wykonywane w siedzibie zleceniodawcy lub w miejscu prowadzenia przez niego działalności. Ubezpieczenie wypadkowe nie obejmowało więc sytuacji, w których zleceniobiorca wykonywał pracę poza siedzibą zleceniodawcy lub poza miejscem prowadzenia przez niego działalności.
W praktyce na tym tle powstawało bardzo wiele sporów jak na przykład kwestia ubezpieczenia wypadkowego zleceniobiorcy świadczącego pracę w agencji pracy tymczasowej, który niejako z samej istoty zawartego stosunku prawnego świadczył pracę poza siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności przez agencję. Innym obszarem konfliktowym była kwestia zleceniobiorców świadczących pracę w szeroko pojętym budownictwie. W praktyce bowiem bardzo wątpliwe było potraktowanie krótkotrwałego wykonywania przez zleceniobiorcę pracy na placu budowy jako świadczenia pracy w miejscu prowadzenia działalności zleceniodawcy.
Stąd też kwestia ta była dość często komentowana w orzecznictwie sądowym. I tak na przykład w wyroku z dnia 31 stycznia 2008 r. Sąd Apelacyjny w Katowicach (sygn. akt III AUa 564/07) orzekł, że „celem art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych jest wyłączenie z obowiązkowego ubezpieczenia wypadkowego tych zleceniobiorców, którzy wykonują pracę nie tylko poza siedzibą zleceniodawcy, ale także poza miejscem prowadzenia przez niego działalności, a więc poza granicami, do których można rozciągnąć ryzyko ubezpieczenia wypadkowego”. Nie bez znaczenia dla wprowadzenia nowelizacji jest również dość wyraźny wzrost wypadkowości, jaki obserwujemy w ostatnich dwóch latach. W tym stanie rzeczy uporządkowanie stanu prawnego należy uznać za właściwe. Z drugiej jednak strony nowelizacja spowoduje wzrost kosztów zatrudnienia, co w dobie kryzysu może dla wielu podmiotów zatrudniających stanowić problem.