14.02.2011 r.
3 min

Czy zmiany w zasadach wydawania świadectw pracy są potrzebne pracodawcom?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
14.02.2011r.
3 min

Nowelizacja zmieni zasady wydawania świadectwa pracy. Obecnie, w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Natomiast gdy po rozwiązaniu lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę kolejną umowę o pracę, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy tylko na jego żądanie.

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy nada zupełnie nowe brzmienie właśnie art. 97 § 11 Kodeksu pracy, który reguluje wydawanie świadectw pracy po zakończeniu terminowej umowy o pracę. W nowym stanie prawnym, jeżeli pracownik pozostawać będzie w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca będzie obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.

Z jednej strony ustawa zwolni więc pracodawcę od obowiązku wydawania świadectwa pracy po zakończeniu terminowej umowy o pracę. Jednak w praktyce sytuacje, w których taki obowiązek powstawał po stronie pracodawcy występowały bardzo sporadycznie. Wystąpienie przez pracownika z żądaniem wydania świadectwa pracy zdarzało się bowiem niezwykle rzadko. W świetle nowych uregulowań pracodawca będzie więc obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące okresy zatrudnienia na podstawie takich umów zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.

Aby jednak nie wprowadzać wymogu wydania świadectwa pracy w trakcie trwającej umowy o pracę nowelizacja przewiduję, że jeśli rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypadnie po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydane zostanie w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę.

W pewnej mierze ustawa utrzymuje dotychczasowe rozwiązania polegające na wydawaniu świadectwa pracy pracownikowi po zakończeniu jakiejkolwiek umowy terminowej na jego żądanie. Pracownik będzie mógł bowiem w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy przez pracodawcę w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem umowy o pracę lub świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie dotychczasowych terminowych umów o pracę. W tym celu będzie musiał jednak zwrócić się do pracodawcy z pisemnym wnioskiem, któremu pracodawca będzie musiał uczynić zadość w ciągu 7 dni od dnia jego złożenia.