16.04.2012 r.
2 min

Wydanie świadectwa pracy po umowie o pracę na okres próbny (według nowych zasad)

Ekspert PCKP

Skopiuj link
16.04.2012r.
2 min

Zgodnie z art. 97 § 11 Kodeks pracy jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów. Wskazany przepis jest przedmiotem bardzo krytycznych ocen, bowiem jego literalne stosowanie oznacza, że w stanie faktycznym przedstawionym w pytaniu pracownik powinien otrzymać świadectwo pracy dopiero po upływie 24 miesięcy od momentu zawarcia umowy o pracę na okres próbny, o ile nie wystąpi wcześniej z pisemnym wnioskiem o wydanie mu wskazanego dokumentu.

Takie rozwiązanie jest tak niepraktyczne, że dość często wśród praktyków jest prezentowany pogląd, w świetle którego lepiej takiemu pracownikowi wydać świadectwo pracy bezpośrednio po rozwiązaniu umowy, nawet jeśli nie złoży on stosownego wniosku. Zaprezentowany powyżej pogląd znajduje oparciu również w wykładni urzędowej, ponieważ na przykład w stanowisku z 16 lutego 2012 r. Państwowa Inspekcja Pracy uznała, że wcześniejsze wydanie pracownikowi świadectwa pracy nawet bez jego pisemnego wniosku nie pogorszy jego sytuacji, a zatem nie będzie naruszało interesów pracownika.

Bezspornie natomiast wydanie świadectwa pracy przed upływem terminu wskazanego w art. 97 § 11 Kodeksu pracy nie stanowi wykroczenia, o którym mowa w art. 282 § 1 pkt 3 Kodeksu pracy. W świetle wskazanego przepisu kto, wbrew obowiązkowi nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy, podlega karze grzywny od 1000 do 30000 zł, a zatem za wykroczenie nie może zostać poczytany czyn polegający na wydaniu pracownikowi świadectwa pracy wcześniej, niż pracodawca był do tego zobowiązany.

Aktualna Promocja: