Za drogę do pracy lub z pracy uważa się drogę:
- z domu do pracy lub z pracy do domu,
- do miejsca lub z miejsca innego zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenie rentowego,
- do miejsca lub z miejsca zwykłego wykonywania funkcji lub zadań zawodowych albo społecznych,
- do miejsca lub z miejsca zwykłego spożywania posiłków,
- do miejsca lub z miejsca odbywania nauki lub studiów.
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do pracy lub z pracy – w odniesieniu do pracowników – dokonują pracodawcy. Natomiast w odniesieniu do pozostałych grup ubezpieczonych ustaleń tych dokonują podmioty wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest do sporządzania karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy w stosunku do:
- osób prowadzących pozarolniczą działalność oraz współpracujących przy prowadzeniu takiej działalności,
- osób wykonujących działalność twórczą lub artystyczną.
Zasady kwalifikacji zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz. U. Nr 237, poz. 2015).
Zobacz szkolenia: