Rodzaje aktów prawnych, z którymi pracodawca ma obowiązek zaznajomić pracownika
Wśród podstawowych uregulowań wewnątrzzakładowych, których treść pracownik powinien poznać (przed dopuszczeniem do pracy oraz w przypadku każdej zmiany) należy wymienić:
- układ zbiorowy pracy,
- regulamin pracy,
- regulamin wynagradzania,
- obwieszczenie dotyczące systemów i rozkładów czasu pracy oraz długości okresu rozliczeniowego, czy też
- pisemna informacja o przepisach dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu.
Regulacje prawne dotyczące zapoznania pracownika z regulaminem pracy
W świetle art. 1043 § 2 kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy. W przypadku zmian w treści regulaminu pracy, wchodzi on w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Przepisy prawa powszechnego nie wskazują sposobu, w jaki pracodawca ma zaznajomić pracownika z regulaminem. Z żadnego przepisu nie wynika też, iż należy to uczynić w formie pisemnej. Wydaje się, że niezwykle istotnym elementem jest umożliwienie pracownikowi przeczytania treści regulaminu.
Wśród praktycznych sposobów można wymienić: określenie miejsca przechowywania regulaminu (sekretariat, kadry), wywieszenie treści regulaminu na tablicy ogłoszeń czy też umieszczenie treści regulaminu w zakładowej sieci internetowej.
Jak zapoznać pracownika z regulaminem wynagradzania?
W kodeksie pracy nie odnajdziemy wprost artykułu, z którego wynikałaby konieczność zapoznania pracownika z regulaminem wynagradzania. Niemniej jednak z całą pewnością pracodawca ma obowiązek to uczynić. Zgodnie bowiem z art. 772 § 6 kodeksu pracy regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Potwierdzeniem powyższego jest wyrok Sądu Najwyższego z 06.10.2004 r. (I PK 569/03, OSNP Nr 11/2005, poz. 154), zgodnie z którym regulamin wynagradzania, który nie został ustalony na piśmie i podany do wiadomości pracowników, nie obowiązuje jako akt prawny.
Potwierdzenie zapoznania się z regulaminem i innymi aktami według rozporządzenia
Zgodnie z § 3 rozporządzenia MPiPS z dnia 28.05.1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (…) pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy uzyskuje jego pisemne potwierdzenie zapoznania się z:
- treścią regulaminu pracy,
- informacją, o której mowa w art. 29 § 3 Kodeksu pracy,
- przepisami i zasadami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy,
- zakresem informacji objętych tajemnicą określoną w obowiązujących ustawach dla umówionego z pracownikiem rodzaju pracy,
- obwieszczeniem, o którym mowa w art. 150 Kodeksu pracy.
Pisemne potwierdzenia należy przechowywać w części B akt osobowych (§ 6 ust. 2. 2b powołanego rozporządzenia).