Przepisy dotyczące odpoczynku tygodniowego
Jedną z podstawowych reguł dotyczących czasu pracy jest konieczność zapewnienia pracownikom odpoczynków od pracy: dobowego (art. 132 kodeksu pracy) oraz tygodniowego (art. 133 kodeksu pracy). Odnośnie drugiego z wypoczynków warto przypomnieć, iż zasadniczo pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Przez tydzień pracy należy rozumieć w tym przypadku 7 kolejnych dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego (art. 128 § 3 pkt 2 kodeksu pracy).
Zasady udzielania urlopów wypoczynkowych
Kwestie dotyczące udzielania urlopów wypoczynkowych to dział VII kodeksu pracy. W art. 1542 § 1 kodeksu pracy ustawodawca określił reguły dotyczące sposobu udzielania pracownikom urlopów wypoczynkowych. Zgodnie z tym przepisem urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, w wymiarze godzinowym odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika w danym dniu.
Zasady planowania pracy przy nierównomiernym rozłożeniu pracy
Obowiązująca od 23.08.2013 r. nowelizacja kodeksu pracy wprowadziła wyraźną regułę planowania pracownikom pracy na dany okres rozliczeniowy. W świetle bowiem art. 129 § 3 kodeksu pracy rozkład czasu pracy danego pracownika może być sporządzony – w formie pisemnej lub elektronicznej – na okres krótszy niż okres rozliczeniowy, obejmujący jednak co najmniej 1 miesiąc. Okoliczności zwalniające od sporządzania rozkładów czasu pracy zostały ujęte w art. 129 § 4 kodeksu pracy.
Podsumowując…
Przed udzieleniem Panu odpowiedzi należy zwrócić uwagę na jedną podstawową kwestię, a mianowicie – reguły planowania pracy. W podanym przez Pana stanie faktycznym udzielił Pan pracownikowi urlopu wypoczynkowego na dni: 17.07. i 18.07.2014 r., co, jak się domyślamy, oznacza, iż te dni zostały zaplanowane jako dni pracy. Jeśli więc pozostałe dni wykazane jako praca w tym trzecim tygodniu okresu rozliczeniowego zostały zaplanowane jako dni pracy, to już na etapie „budowania” grafiku naruszył Pan przepisy nie uwzględniając w planie odpoczynku tygodniowego.
Niezależnie od tego, że pracownik „faktycznie” w dniach 17.07. i 18.07.2014 r. nie był w pracy i nie wykonywał jej, z formalnego punktu widzenia nie można „zaliczyć” tego wypoczynku do odpoczynku tygodniowego, pokrywałyby się bowiem w tej sytuacji dwa „tytuły” absencji pracowniczych, co jest prawnie niedopuszczalne.