Treść świadectwa pracy
Została opisana w rozporządzeniu MPiPS z dnia 15.05.1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. W pkt 4.10 świadectwa pracy należy umieścić informacje o okresach nieskładkowych przypadających w okresie zatrudnienia uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty. Ze „Sposobu wypełniania świadectwa pracy” wynika natomiast, iż w tym punkcie świadectwa pracy wpisujemy okresy nieskładkowe przypadające w okresie zatrudnienia określone w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Okresy nieskładkowe zostały wymienione w art. 7 powołanej powyżej ustawy. Należą do nich m.in. okresy pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wypłaconego na podstawie przepisów Kodeksu pracy, zasiłków z ubezpieczenia społecznego: chorobowego lub opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego czy też pobierania zasiłku przedemerytalnego i świadczenia przedemerytalnego, pobierania renty chorobowej po ustaniu zatrudnienia w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa obowiązującego w danym zawodzie lub po ustaniu obowiązku ubezpieczenia społecznego z innego tytułu. Wśród 12 punktów ustawodawca nie wymienił nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy.
Podsumowując…
Odpowiadając na Pani pytanie należy stwierdzić, iż pismo pracownika należy potraktować jako wniosek o sprostowanie świadectwa pracy. Obliguje to Panią do prawnej reakcji.
Z przytoczonych powyżej regulacji prawnych (rozporządzenie dotyczące świadectw pracy oraz ustawa o emeryturach i rentach z FUS) wynika natomiast, iż okresy nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy nie są okresami nieskładkowymi wykazywanymi w pkt 4.10 świadectwa pracy. Oznacza to, iż odpowiadając na wniosek pracownika powinna Pani w tym zakresie zmodyfikować treść zakwestionowanego przez byłego zatrudnionego świadectwa pracy.