12.01.2015 r.
4 min

Jak odwołać się od decyzji inspektora pracy?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
12.01.2015r.
4 min

Charakter prawny decyzji inspektora pracy

W świetle art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13.04.2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, w wyniku ustaleń dokonanych w toku kontroli, właściwy inspektor pracy wydaje decyzje określone w art. 11 pkt 1-4 i pkt 6-7 oraz art. 11a ustawy o PIP. Mogą one być wydane w formie pisemnej lub stanowić wpis do dziennika budowy, niektóre z nich mogą mieć formę ustną (art. 34 ust. 1 ustawy o PIP). Decyzja pisemna lub stanowiąca wpis do dziennika budowy powinna zawierać (art. 34 ust. 2 ustawy o PIP):
 

  • oznaczenie organu Państwowej Inspekcji Pracy,
  • datę wydania,
  • oznaczenie strony lub stron,
  • powołanie podstawy prawnej,
  • rozstrzygnięcie,
  • termin usunięcia stwierdzonych uchybień oraz
  • pouczenie o przysługujących środkach odwoławczych.

Niewykonanie decyzji inspektora pracy może skutkować odpowiedzialnością wykroczeniową oraz uruchomieniem postępowania egzekucyjnego poprzedzonego upomnieniem (tzw. środek przedegzekucyjny).

Należy więc stwierdzić, iż decyzje inspektora pracy zawarte w nakazie stanowią decyzje administracyjne w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.

Możliwość i zasady wnoszenia odwołania

Zgodnie z treścią art. 34 ust 5 i 6 ustawy o PIP od decyzji inspektora pracy wydanej w formie pisemnej lub stanowiącej wpis do dziennika budowy, podmiotowi kontrolowanemu przysługuje odwołanie do okręgowego inspektora pracy. Odwołanie wnosi się w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji. W razie wniesienia odwołania od decyzji podlegających natychmiastowemu wykonaniu, okręgowy inspektor pracy może wstrzymać jej wykonanie do czasu rozpatrzenia odwołania, jeżeli podjęte przez podmiot kontrolowany przedsięwzięcia wyłączają bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi.

W postępowaniu przed organami Państwowej Inspekcji Pracy w sprawach nieuregulowanych w ustawie bądź przepisach wydanych na jej podstawie albo w przepisach szczególnych stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (art. 12 ustawy o PIP).

I tak, w świetle art. 128 kodeksu postępowania administracyjnego odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. Przepisy szczególne mogą ustalać inne wymogi co do treści odwołania. Rodzaje rozstrzygnięć organu odwoławczego zostały unormowane przez prawodawcę w art. 138 kodeksu postępowania administracyjnego.

Jeśli nie zdążysz z odwołaniem…

W sytuacji, w której adresat decyzji inspektora pracy złoży pismo po upływie terminu przewidzianego dla odwołania, może skorzystać z tzw. nadzwyczajnych środków zaskarżenia wynikających m. in. z następujących przepisów kodeksu postępowania administracyjnego:
 

  • art. 155 – zmiana lub uchylenie decyzji ostatecznej przez organ administracji publicznej: w każdym czasie za zgodą strony; jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony,
  • art. 156 – stwierdzenie nieważności decyzji w przypadku wystąpienia jednej z siedmiu przesłanek wymienionych w tym przepisie,
  • art. 162 – wygaśnięcie decyzji administracyjnej, m.in. jeżeli decyzja stała się bezprzedmiotowa, a stwierdzenie wygaśnięcia takiej decyzji nakazuje przepis prawa albo gdy leży to w interesie społecznym lub w interesie strony.