02.02.2015 r.
3 min

Ochrona danych osobowych 2015 roku - obowiązki ABI

Ekspert PCKP

Skopiuj link
02.02.2015r.
3 min

Status ABI w zakładzie

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych administrator bezpieczeństwa informacji jest powoływany (i odwoływany) przez administratora danych osobowych (art. 36a ust. 1 ustawy). Aby mógł rozpocząć legalne funkcjonowanie w zakładzie pracy musi być zgłoszony przez administratora danych osobowych do rejestru GIODO (art. 46b ust. 1 ustawy).

W zakładzie ABI podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki organizacyjnej lub osobie fizycznej będącej administratorem danych, może posiadać zastępców powołanych przez administratora danych osobowych (art. 36a ust. 6 i 7 ustawy). Musi spełniać stosowne wymogi formalne wskazane w art. 36a ust. 5 ustawy.

Obowiązki ABI

Podkreślając kontrolną funkcję ABI ustawodawca powierzył mu obowiązki dwojakiego rodzaju: sprawdzające oraz porządkowe / rejestracyjne (art. 36a ust. 2 ustawy).

Do pierwszych z nich należy zaliczyć zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności poprzez:

  • sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych,
  • nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych oraz przestrzegania zasad w niej określonych,
  • zapewnianie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych.

Drugim z obszarów jest (co do zasady) prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych zawierającego nazwę zbioru oraz konkretne informacje wskazane przez ustawodawcę.

Rejestr prowadzony przez ABI

W zakresie zawartości rejestru ABI prawodawca odsyła do art. 41 ust. 1 pkt 2-4a i 7 ustawy. Dlatego też wśród wymaganych danych należy wymienić:

  • oznaczenie administratora danych i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania (w tym numer identyfikacyjny rejestru podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli został mu nadany) oraz podstawę prawną upoważniającą do prowadzenia zbioru, a w przypadku powierzenia przetwarzania danych podmiotowi zewnętrznemu lub wyznaczenia przedstawiciela RP w państwie trzecim – oznaczenie tego podmiotu i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania;
  • cel przetwarzania danych;
  • opis kategorii osób, których dane dotyczą, oraz zakres przetwarzanych danych;
  • sposób zbierania oraz udostępniania danych;
  • informację o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane mogą być przekazywane;
  • informację dotyczącą ewentualnego przekazywania danych do państwa trzeciego.

Należy podkreślić, iż zgodnie z wolą ustawodawcy ABI ma prowadzić rejestr zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych, z wyjątkiem zbiorów, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych.