23.07.2015 r.
4 min

Obowiązek informacyjny dotyczący systemów prawnych w ramach świadczenia usług

Ekspert PCKP

Skopiuj link
23.07.2015r.
4 min

Dostęp do informacji w świetle Dyrektywy 2014/67/UE

Dyrektywa tzw. wdrożeniowa ma na celu usprawnienie współpracy międzynarodowej biur łącznikowych oraz ułatwienie samego delegowania pracowników z formalnego punktu widzenia. Jednym ze środków realizujących to założenie jest właśnie ułatwienie dostępu do informacji. Kwestia została uregulowana w art. 5 Dyrektywy 2014/67/UE. Państwa Członkowskie mają zapewnić, aby:

  • informacje o warunkach zatrudnienia (art. 3 Dyrektywy 96/71/WE) były powszechnie dostępne w sposób przejrzysty, jasny, pełny i łatwo dostępny na odległość oraz przy pomocy środków elektronicznych, zgodnie ze standardami dostępu do internetu, w formatach zapewniających dostępność dla osób niepełnosprawnych.
  • biura łącznikowe lub inne właściwe organy krajowe, o których mowa
    w art. 4 dyrektywy 96/71/WE, były w stanie efektywnie wykonywać swoje zadania.

Państwa Członkowskie zostały więc zobowiązane do podjęcia następujących działań wprowadzających skuteczne „instrumenty”:

  • jedna oficjalna krajowa strona internetowa opisująca w sposób przejrzysty, szczegółowy i jasny warunki zatrudnienia, które muszą być stosowane w okresie oddelegowania – aktualizowana oraz ulepszana pod względem dostępności i przejrzystości.
  • jedna powszechnie dostępna oficjalna krajowa strona internetowa zawierająca informacje na temat tego, które układy zbiorowe mają zastosowanie i do kogo mają one zastosowanie oraz jakie warunki zatrudnienia muszą być stosowane przez usługodawców z innych państw członkowskich (w miarę możliwości z odesłaniem do stosownych linków).
  • podmioty i organy, do których pracownicy i przedsiębiorcy mogą się zwrócić o ogólne informacje na temat prawa krajowego i praktyki krajowej, które mają do nich zastosowanie.
  • osoba wyznaczona do kontaktów odpowiedzialna za odpowiadanie na wnioski o udzielenie informacji w biurze łącznikowym.

Informacje mają być udzielane nieodpłatnie w języku (językach) urzędowym państwa przyjmującego oraz w najbardziej odpowiednich językach z punktu widzenia popytu na rynku pracy w tym państwie, w miarę możliwości w formie zwięzłej ulotki podającej podstawowe warunki zatrudnienia z możliwością dostępu do bardziej szczegółowych danych.

Praktyczne wskazówki

Już dyrektywa 96/71/WE zobligowała państwa członkowskie do informowania o warunkach zatrudnienia w odniesieniu do pracowników oddelegowanych. Jak wynika bowiem z jej art. 4 ust. 3 każde Państwo Członkowskie miało podjąć stosowne środki, aby informacje dotyczące warunków pracy i zatrudnienia, o których mowa w art. 3, były powszechnie dostępne. Dyrektywa wdrożeniowa precyzuje owe „środki”. Dlatego też zanim wyślesz pracownika:

  • sprawdź przepisy państwa przyjmującego (do którego delegujesz pracownika) w zakresie objętym art. 3 Dyrektywy 96/71/WE,
  • zorientuj się czy w państwie przyjmującym nie ma dodatkowych obowiązków związanych z rejestracją pracowników oddelegowanych (np. system rejestracji zagranicznych pracowników LIMOSA w Belgii),
  • poznaj prawa organów kontrolnych państwa przyjmującego oraz obowiązki, którym będziesz tam podlegał w związku z kontrolą,
  • wybierz formę oddelegowania (podróż służbowa czy zmiana miejsca wykonywania pracy w umowie o pracę),
  • zadbaj o kwestie formalne związane z ochroną danych osobowych,
  • pamiętaj o ubezpieczeniu społecznym i zasadach obowiązujących w UE.