Wspólnotowy standard płacowy dla delegowanych pracowników
Aktualna dyrektywa dotycząca delegowania pracowników (96/71/WE), „wzmocniona” nową dyrektywą egzekwującą (2014/67/UE) w art. 3 ust. 1c przewiduje jako jeden z jednakowych standardów minimalne stawki płacy wraz ze stawką za nadgodziny. Europejski prawodawca precyzuje, iż dodatki właściwe delegowaniu należy uważać za część płacy minimalnej, o ile nie są wypłacane z tytułu zwrotu wydatków faktycznie poniesionych na skutek delegowania, takich jak koszty podróży, wyżywienia i zakwaterowania (art. 3 ust. 7 dyrektywy). Ponadto wymienione w art. 3 ust. 1 minimalne warunki nie stanowią przeszkody dla stosowania korzystniejszych dla pracowników warunków zatrudnienia
Propozycja Komisji Europejskiej
Na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej odnajdziemy komunikat, iż w dniu 08 marca bieżącego roku KE zaproponowała kilka zmian do dyrektywy 96/71/WE. Jedną z nich jest modyfikacja w zakresie minimalnych standardów płacowych państwa przyjmującego. Mianowicie stawki płacy pracownika „lokalnego” oraz oddelegowanego miałyby być jednakowe, naliczane i wypłacane według tych samych reguł także dla pracownika wysłanego z innego państwa UE. Zdaniem Komisji, płaca taka powinna obejmować nie tylko stawki płacy zasadniczej, ale także inne elementy, jak np. premie czy dodatki. Państwa członkowskie będą musiały określić w sposób przejrzysty poszczególne elementy, z jakich składa się wynagrodzenie na ich terytorium. Ustanowione przez prawo lub powszechnie obowiązujące układy zbiorowe pracy elementy płacy będą musiały być brane pod uwagę podczas wynagradzania pracowników delegowanych.
Pozostałe wnioski Komisji Europejskiej
Rewidując dyrektywę 96/71/WE Komisja zaproponowała także następujące zmiany w omawianej dyrektywie:
- zasady ustalone przez powszechnie obowiązujące układy zbiorowe miałyby stać się obowiązkowe dla delegowanych pracowników we wszystkich sektorach gospodarki,
- zasada równego traktowania miałaby dotyczyć także oddelegowanych pracowników tymczasowych,
- czas trwania delegowania miałby być ograniczony do 24 miesięcy. Po upływie tego okresu pracownik miałby być traktowany jak pracownik państwa, na terytorium którego świadczy pracę.
Komisja uzasadnia…
W swoim zestawieniu informacji „Przegląd dyrektywy o delegowaniu pracowników – najczęściej zadawane pytania” (http://europa.eu/rapid/press-release) KE wskazuje, iż „ponieważ firmy wysyłające muszą przestrzegać jedynie minimalnej stawki wynagrodzenia w kraju, w którym wykonywana jest praca, prowadzi to wielokrotnie do znacznych różnic w wynagrodzeniu pracowników oddelegowanych i pracowników lokalnych, zwłaszcza w krajach, w których poziom płac jest stosunkowo wysoki. W niektórych sektorach i niektórych krajach UE pracownicy delegowani zarabiają aż o 50 proc. mniej niż pracownicy miejscowi.”.