29.03.2019 r.
2 min

Kiedy członek rodziny przedsiębiorcy jest osobą współpracującą?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
29.03.2019r.
2 min

Definicję osoby współpracującej można znaleźć w art.. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z jego treścią za osobę współpracującą może zostać uznany:

  • małżonek,
  • dzieci,
  • dzieci drugiego małżonka,
  • dzieci przysposobione,
  • rodzice,
  • macocha albo ojczym przedsiębiorcy,

którzy pozostają z nim we wspólnym gospodarstwie domowym i pomagają w prowadzeniu działalności.

Formalnie osoby współpracujące mogą świadczyć pracę na rzecz przedsiębiorcy na podstawie umowy o pracę czy umowy zlecenie. Mogą również nie być związane jakąkolwiek umową. W każdym przypadku muszą być jednak za niego odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne, które są uzależnione od podstawy zatrudnienia.

Osoba współpracująca, niezależnie od tego, czy świadczy pracę na podstawie umowy o pracę, czy bez formalnej podstawy, podlega ubezpieczeniu na takich samych zasadach jak przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą. Wobec tego podstawowe składki ZUS nalicza się i odprowadza na takich samych zasadach jak w przypadku przedsiębiorcy. Obowiązkowo podlega ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu. Natomiast ubezpieczenie chorobowe dla osoby współpracującej ma charakter dobrowolny.

Wyjątek od powyższych zasad stanowi sytuacja, w której współpracujący członek rodziny jest zatrudniony na umowę o pracę u innego przedsiębiorcy, z tego tytułu uzyskuje co najmniej minimalne wynagrodzenie i są za niego odprowadzane składki ZUS. Wówczas przedsiębiorca opłaca za osobę współpracującą wyłącznie składkę zdrowotną.

W przypadku natomiast nawiązania stosunku prawnego na podstawie umowy zlecenie osoba bliska jest traktowana jak inni zleceniobiorcy i podstawą do naliczenia składek na ubezpieczenie jest wysokość jej wynagrodzenia.