Przepis art. 15 zzd omawianej ustawy wskazuje, że o pożyczkę będą mogli wystąpić przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 roku i spełniają przesłanki przewidziane dla mikroprzedsiębiorcy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy prawo przedsiębiorców mikroprzedsiębiorcą jest ten przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Przedmiotowy wniosek przedsiębiorca składa do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora PUP. Wniosek można złożyć elektronicznie z wykorzystaniem serwisu praca.gov.pl albo papierowo wysyłając wniosek pocztą tradycyjną lub wrzucając do skrzynki przygotowanej w siedzibie PUP.
Omawiana pożyczka może być udzielona przedsiębiorcy do wysokości 5 000 złotych. Jej oprocentowanie jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski. Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie jej kapitału i odsetek przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia, przy czym Rada Ministrów może zdecydować w drodze rozporządzenia o przedłużeniu okresu spłaty ze względu na okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.
Złożone dokumenty będą rozpatrywane pod kątem formalnym i merytorycznym. O efekcie wnioskodawca zostanie niezwłocznie poinformowany najczęściej telefonicznie lub za pośrednictwem poczty e-mail. Przedsiębiorca, który złoży wniosek za pośrednictwem serwisu praca.gov.pl z wykorzystaniem profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego, załączy do wniosku podpisaną elektronicznie umowę i dzięki temu nie będzie musiał stawić się w PUP.
Co najistotniejsze, pożyczka wraz z odsetkami może jednak podlegać umorzeniu. Przedsiębiorca musi złożyć w tym zakresie wniosek w ciągu 14 dni od dnia spełnienia warunku umorzenia, którym jest prowadzenie działalności gospodarczej przez 3 miesiące liczone od dnia udzielenia pożyczki. W tym przedmiocie musi złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej (art. 15zzd ust. 7 ustawy). Jeżeli nie spełni tego warunku albo nie złoży właściwego wniosku, to jest zobowiązany do spłaty pożyczki. A wtedy opóźnienie w spłacie co najmniej 2 rat może być podstawą wypowiedzenia umowy pożyczki. W przypadku wypowiedzenia umowy pożyczki pożyczkobiorca spłaca pożyczkę w terminie 30 dni od dnia wypowiedzenia umowy pożyczki.
Szczegółowe informacje można uzyskać na stronach internetowych powiatowych urzędów pracy.
Zgodnie z treścią art. 15zzd ust. 10 przychód z tytułu umorzenia pożyczki na zasadach, określonych w ust. 7, nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem środki z pożyczki, które uzyska przedsiębiorca, nie będą stanowiły jego przychodu, niezależnie od tego, czy będzie zobowiązanych do ich zwrotu (spłaty), czy skorzysta z umorzenia. Tym samym nie będą one podlegać opodatkowaniu.
W Tarczy 4.0., tj. obecnie procedowanej przez Senat ustawy z 4 czerwca 2020 roku o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19, ustawodawca przewidział zmianę zasad umarzania mikropożyczek. Zgodnie z proponowaną treścią art. 15zzd ust. 7 „Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.”. Warto zwrócić uwagę, że na podstawie przepisów przejściowych omawiana zmiana, o ile wejdzie w życie, będzie miała zastosowanie również do pożyczek udzielonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji oraz do nierozpatrzonych wniosków, które zostały złożone przed rozpoczęciem obowiązywania nowelizacji (art. 95 ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19).