Zgodnie z treścią § 5 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectw pracy, zwanego dalej rozporządzeniem, w razie wygaśnięcia stosunku pracy z powodu śmierci pracownika, pracodawca sporządza świadectwo pracy i włącza je do akt osobowych zmarłego pracownika. Na wniosek małżonka lub innej osoby uprawnionej do ubiegania się o rentę rodzinną w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a w razie braku takich osób innej osoby będącej spadkobiercą tego pracownika, złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, pracodawca wydaje świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Wprowadzone zmiany dotyczyły między innymi zmiany kręgu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie świadectwa pracy.
Z cytowanego przepisu jednoznacznie wynika, iż uprawnienie to przede wszystkim przysługuje małżonkowi oraz innym osobom uprawnionym do ubiegania się o rentę rodzinną w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z art. 67 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zwanej dalej ustawą, do renty rodzinnej uprawnieni są następujący członkowie rodziny:
- dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione;
- przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, z wyłączeniem dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka;
- małżonek (wdowa i wdowiec);
- rodzice.
W celu uzyskania renty rodzinnej osoby te winny spełniać warunki określone w art. 68 – 71 ustawy.
Dopiero w przypadku braku małżonka lub innych osób uprawnianych do renty rodzinnej, z wnioskiem o wydanie świadectwa pracy mogą wystąpić spadkobiercy zmarłego pracownika.
Należy zauważyć, iż krąg osób uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie świadectwa pracy po śmierci pracownika wzorowany jest na kręgu osób, na które przechodzą prawa majątkowe w związku ze śmiercią pracownika (art. 631 § 2 kodeksu pracy).
Warto zwrócić uwagę, że ustawodawca określił formę wniosku o wydanie świadectwa pracy oraz termin, w jakim pracodawca powinien uczynić zadość żądaniu wniosku. Z przepisu § 5 rozporządzenia wynika bowiem, iż wniosek powinien być złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, zaś pracodawca zobowiązany jest wydać świadectwo pracy w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wcześniej kwestie te nie były uregulowane.