13.08.2021 r.
2 min

Jak prawidłowo określić zakres obowiązków pracownika wykonującego pracę na podstawie umowy na zastępstwo?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
13.08.2021r.
2 min

Zgodnie z art. 251 § 4 pkt 1 kodeksu pracy do rzeczonej umowy nie mają zastosowania limity w zwieraniu umów na czas określony, wynikające z art. 251 § 1 kodeksu pracy. Trzeba do niej stosować wymogi stawiane umowie o pracę przez art. 29 kodeksu pracy. Warunki pracy zastępowanego pracownika nie muszą być jednak tożsame z warunkami pracy zastępowanego pracownika. Różny może być na przykład wymiar etatu czy wysokość wynagrodzenia.

Zdarza się, że w takiej umowie pracodawcy próbują powierzyć zastępcy zadania, które wykraczają poza zakres obowiązków zastępowanego pracownika. Zazwyczaj jednak zakres obowiązków zastępcy kształtowany jest w taki sposób, aby pokrywał się z zakresem obowiązków nieobecnego pracownika.

Warto zwrócić uwagę, że co do zasady dopuszczalne jest wprowadzenie pewnych modyfikacji. Jednakże nie mogą one wykraczać poza zakres obowiązków zastępowanego pracownika oraz zmierzać do powierzenia zastępcy innej rodzajowo pracy. Rozszerzenie zakresu obowiązków zastępcy o obowiązki, które nie należą do zadań nieobecnego pracownika, może bowiem zostać uznane za obejście przepisów prawa pracy, zmierzające do ukrycia, pod pozorem zawarcia umowy w celu zastępstwa pracownika w czasie usprawiedliwionej nieobecności w pracy, zatrudnienia nowej osoby do innej rodzajowo pracy niż praca na stanowisku zajmowanym przez nieobecnego pracownika. W takiej sytuacji pracodawca powinien utworzyć nowe stanowisko pracy, a nie zawierać umowę na zastępstwo.