27.08.2021 r.
2 min

Uznanie kary porządkowej za niebyłą a usunięcie informacji o ukaraniu z akt osobowych pracownika

Ekspert PCKP

Skopiuj link
27.08.2021r.
2 min

Karę porządkową uznaje się za niebyłą po upływie roku nienagannej pracy (art. 113 § 1 zd. 1 kodeksu pracy). Rok nienagannej pracy to rok kalendarzowy liczony od dnia nałożenia kary lub od dnia ponownego ukarania jedną z kar wymienionych w art. 108 kodeksu pracy. Nienaganne wykonywanie pracy rozumiane jest jako wykonywanie jej w sposób nieuzasadniający zastosowania odpowiedzialności porządkowej.

Kara może ponadto zostać uznana przez pracodawcę za niebyłą również przed upływem roku. Pracodawca może to zrobić z własnej inicjatywy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej (art. 113 § 1 zd. 2 kodeksu pracy). Obowiązek usunięcia z akt osobowych pracownika zawiadomienia o ukaraniu ma miejsce także w przypadku uwzględnienia przez pracodawcę sprzeciwu od decyzji o ukaraniu oraz wydania przez sąd pracy orzeczenia o uchyleniu kary (art. 113 § 2 kodeksu pracy).

Na marginesie warto natomiast przypomnieć, że od 1 stycznia 2019 roku dokumenty związane ze stosowaniem wobec pracownika odpowiedzialności porządkowej albo innej odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach umieszcza się w części D akt osobowych. To w niej odnaleźć można odpis zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach.

Cechą szczególną części D akt osobowych jest sposób przechowywania w niej dokumentów, który opiera się na wyodrębnieniu w ramach tej części akt osobowych wydzielonych podzbiorów dokumentów, które pozostają ze sobą w określonym powiązaniu. Dokumenty znajdujące się w części D przechowuje się bowiem w wydzielonych częściach dotyczących danej kary, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery D1 i kolejne. W odniesieniu do części D konieczne jest również przechowywanie dokumentów w porządku chronologicznym, numerowanie oraz tworzenie wykazu dokumentów, jednak wymogi te dotyczą poszczególnych podzbiorów wyodrębnianych w ramach części D.

Wobec tego, w związku z usunięciem z akt osobowych pracownika odpisu zawiadomienia o ukaraniu, pracodawca jest zobowiązany do usunięcia całej wyodrębnionej części dotyczącej danej kary. Natomiast pozostałe dokument znajdujące się części D powinny w takiej sytuacji zostać oznaczone następującymi po sobie numerami.