Co do zasady wynagrodzenie przysługuje pracownikowi za pracę wykonaną. Wynika to z fundamentalnej dla prawa zobowiązań umownych zasady ekwiwalentności (równoważności) wzajemnych świadczeń stron umowy. Jednak ustawodawca przewidział także regulację pozwalającą na ograniczenie wynagrodzenia pracownika, jeżeli z jego winy praca nie była należycie świadczona. Stanowi o tym art. 82 kodeksu pracy. Zgodnie z jego treścią za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług wynagrodzenie nie przysługuje. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu. Z kolei art. 82 § 2 kodeksu pracy stanowi, iż jeżeli wadliwość produktu lub usługi została usunięta przez pracownika, przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi, z tym, że za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie przysługuje.
„Odwołanie się w art. 82 KP do terminów "produkty" i "usługi" może sugerować, że przepis ten ma zastosowanie wyłącznie do pracowników wynagradzanych przy zastosowaniu metody wynikowej, bowiem jedynie w tych przypadkach określona jest tzw. cena akordowa, tj. wartość wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za wykonanie jednej jednostki. Zakres zastosowania art. 82 KP jest jednak szerszy – obejmuje również pracowników wynagradzanych metodą czasową. Pracownikowi nie przysługuje zatem wynagrodzenie za czas poświęcony na wykonanie wadliwego produktu lub usługi. Taki wniosek znajduje potwierdzenie w brzmieniu art. 82 § 2 KP, który przewiduje, że wynagrodzenie nie przysługuje pracownikowi za czas pracy przy usuwaniu wadliwości produktu lub usługi.” (Kodeks pracy. Regulacje Covid-19 w prawie pracy. Komentarz, red. prof. dr hab. Arkadiusz Sobczyk).
Wadliwość produktu lub usługi to mniejsza od zakładanej użyteczność lub wartość w kontekście przeznaczenia produktu lub usługi. Obniżenie czy pozbawienie pracownika wynagrodzenia możliwe jest tylko wtedy, gdy wadliwość wytworzonego produktu albo usługi wynika z zawinionego niewłaściwego wykonania pracy. Wina pracownika, która dotyczy niewykonania albo niewłaściwego wykonania obowiązków, może mieć charakter winy umyślnej albo nieumyślnej. Między zawinionym oraz niewłaściwym wykonaniem pracy a wadliwością produktu czy usługi musi istnieć adekwatny związek przyczynowy. Obniżenie albo pozbawienie pracownika wynagrodzenia w związku z wadliwością wytworu pracy nie jest uzależnione od poniesienia przez pracodawcę z tego tytułu szkody.
„Jeżeli wadliwość produktu lub usługi została usunięta przez pracownika, zachowuje on prawo do wynagrodzenia odpowiedniego do jakości produktu lub usługi. Może to być pełne wynagrodzenie w przypadku, gdy produkt lub usługa stały się pełnowartościowe, lub obniżone w przypadku, gdy jakość poprawionego produktu lub usługi pozostaje nadal zmniejszona. Wynagrodzenie nie przysługuje jednak za czas pracy poświęcony na usunięcie wady. W konsekwencji tego typu praca nie może stanowić pracy w godzinach nadliczbowych (zob. wyr. SA w Warszawie z 20.11.1997 r., III APa 63/97, OSA w Warszawie 1998, Nr 4, poz. 16).” (Kodeks pracy. Regulacje Covid-19 w prawie pracy. Komentarz, red. prof. dr hab. Arkadiusz Sobczyk).
W razie wyrządzenia pracodawcy szkody wskutek wadliwego wykonania pracy, pracownik może także zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej.