Mega rabaty na BLACK WEEK! Zapisz się do 29.11.2024 r. i użyj kodu BW.PCKP
Odbierz aż 30% zniżki na wszystkie nasze szkolenia, kursy i Live Meetingi.

Prawo Pracy
28.08.2022 r.
1 min

Obowiązek wypłaty odprawy pośmiertnej w przypadku zawarcia dla pracownika ubezpieczenia na życie

Ekspert PCKP

Skopiuj link
Prawo Pracy
28.08.2022r.
1 min

Pracodawcy mogą zaproponować pracownikom możliwość przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie. Z reguły postanowienia takiej polisy przewidują, że w razie śmierci objętego ubezpieczeniem pracownika najbliżsi członkowie jego rodziny będą uprawnieni do uzyskania określonej kwoty odszkodowania. Warto jednak zwrócić uwagę, że nie w każdym przypadku objęcie pracownika ubezpieczeniem na życie będzie zwalniać pracodawcę z obowiązku wypłaty odprawy pośmiertnej. Odszkodowanie wypłacone z ubezpieczenia może zostać uznane za substytut odprawy pośmiertnej jedynie pod warunkiem, że koszt ubezpieczenia pokrywa wyłącznie sam pracodawca, zaś kwota wypłaconego odszkodowania nie będzie niższa niż suma odprawy pośmiertnej. Tym samym, jeżeli pracownik opłaca składki ubezpieczeniowe to niezależnie od wypłaconego przez ubezpieczyciela odszkodowania, na pracodawcy będzie ciążył obowiązek wynikający z art. 93 kodeksu pracy. Nawet regulowanie przez pracownika jedynie niewielkiej części składki nie zwolni pracodawcy z obowiązku wypłacenia odprawy pośmiertnej na rzecz osób uprawnionych.